Älykkyys

Hei

Täällä joku kirjoitti älykkyydestä. Minustakin kehitysvammainen henkilö voi olla älykäs.

Minulla on keskiasteinen kehitysvamma, mutta olen kuulemma sosiaalisesti älykäs.

Vastaus

Hei

Juuri näin. Älykkyyttä on monenlaista.

Kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo vain vähän siitä, millainen ihminen on.

Jollekin esimerkiksi matikka voi olla vaikeaa, mutta muiden ihmisten tunteiden ymmärtäminen helppoa.

Joku toinen taas voi olla hyvä laskemaan, mutta muiden tunteiden ymmärtäminen voi olla hänelle vaikeaa.

Me kaikki osaamme erilaisia asioita ja kukaan ei osaa kaikkea. Koska osaamme erilaisia asioita, voimme auttaa ja tukea toisiamme. Yhdessä osaamme enemmän.