Itsenäinen liikkuminen
Hei Kerttu
Monesti luullaan, että me, joilla on keskivaikea kehitysvamma, ei osata liikkua. Minä osaan hyvin liikkua kotikaupungissa ja vieraissakin kaupungeissa. Osaan liikkua, kunhan kyselen neuvoa.
Minä olen ihan onnellinen ja tyytyväinen nainen. Ja se on vain keskivaikea kehitysvamma. Ei sen kummempaa, kuin että tiikerilläkin on raidat.
Vastaus
Hei
Mukava kuulla, että olet tyytyväinen ja osaat liikkua hyvin kaupungeissa. Hyvä, että kysyt neuvoa!
Kehitysvamma ei tosiaan kerro paljoakaan siitä, mitä ihminen osaa tai ei osaa.
Me kaikki osaamme eri asioita. Ja tarvitsemme tukea eri asioihin.
Monia asioita voi myös oppia, vaikka ei vielä osaisi. Ja opetteluun kannattaa pyytää apua.
Olemme tosiaan jokainen omanlaisiamme, ihan kuten tiikerit raitoineen.