Kansaneläke ja työkyvyttömyyseläke

Mä olen kehitysvammainen. Mä saan kansaneläkettä en työkyvyttömyyseläkettä. Selitä tämä sitten.

Vastaus

Hei

Meillä on erilaisia eläkkeitä.

Jos olet ollut palkkatyössä, voit saada työeläkettä.

Jos et ole ollut palkkatyössä, voit saada kansaneläkettä.

Jos eläkkeen syynä on vamma tai sairaus, voit saada työkyvyttömyyseläkettä.

Jos eläkkeen syynä on korkea ikä, voit saada vanhuuseläkettä.

Suurin osa kehitysvammaisista ihmisistä saa työkyvyttömyyseläkettä kansaneläkkeenä.

Voisiko sinunkin kohdallasi olla tämä tilanne?