Miten ennen vanhaan selvittiin ilman sähköjä?

Nykyään puhutaan siitä, että voi tulla sähkökatkoja ja miten siitä selvitään. Ennen vanhaan ei kuitenkaan ollut sähköjä ollenkaan.

Miten sitten selvittiin ilman niitä?

Eihän kai kaikilla ole niitä nytkään maailmassa.

Vastaus

Hei

Ennen ei tosiaan ollut sähköä ollenkaan. Silloin mitkään laitteet tai palvelut eivät toimineet sähköllä.

Nykyisin monet laitteet ja palvelut toimivat sähköllä. Esimerkiksi valot, lämmitys ja netti toimivat sähköllä.

Joskus kotiin voi tulla sähkökatko. Sähkökatkon aikana sähkölaitteet eivät toimi. 

Yleensä sähkökatkot kestävät vain hetken, eikä niistä tarvitse huolestua.

Joskus sähkökatko voi kestää kauemmin ja siksi sähkökatkoon kannattaa varautua etukäteen.

Voit ladata ohjeet sähkökatkon varalle seuraavasta linkistä:

Mitä tehdä, jos sähkökatko yllättää (pdf)

Jos olet huolissasi sähkökatkoista, voit kysyä neuvoa esimerkiksi läheiseltäsi tai tutulta naapurilta.