Helpot digipalvelut
Digipalvelut kuuluvat kaikille.
Digipalveluita ovat esimerkiksi nettisivut, sähköposti ja verkkopankki.
Myös sosiaalisen median eli somen palvelut ovat digipalveluita. Somepalveluita ovat esimerkiksi Instagram, Facebook ja YouTube.
Sinulla on oikeus
- saada tietoa digipalveluista
- osallistua ja kohdata muita digipalveluissa
- vaikuttaa digipalveluissa.
Saavutettavaa palvelua on helppo käyttää
Lakien mukaan digipalveluiden pitää olla saavutettavia ja esteettömiä. Saavutettavaa ja esteetöntä palvelua on kaikkien helppo käyttää.
Jos jokin digipalvelu on sinusta vaikea käyttää, anna siitä palautetta palvelun ylläpitäjälle. Palveluissa pitää olla lomake, jolla voit lähettää palautetta.
Tietoa digipalveluista
Sinulla on oikeus saada digipalveluista tietoa sinulle sopivalla tavalla. Voit saada tietoa esimerkiksi selkokielellä tai kuvilla tuettuna.
Voit saada digipalveluista tietoa
- digipalveluiden ylläpitäjiltä
- kavereilta
- järjestöistä
- ohjaajilta
- tukihenkilöltä.
Opetellaan yhdessä
Digipalveluita kannattaa opetella käyttämään yhdessä muiden kanssa.
Voit harjoitella digitaitoja vaikkapa kaverin, ohjaajan tai avustajan kanssa.
Voit osallistua myös kursseille ja koulutuksiin, joissa opetellaan digitaitoja. Kysy kursseista ja koulutuksista esimerkiksi järjestöistä tai kirjastosta.
Mitä digitaitoja sinulla on?
Omista digitaidoista ja tavoitteista kannattaa myös jutella muiden kanssa.
- Mitä digipalveluita sinä käytät?
- Mitä digipalveluita haluaisit käyttää?
- Millaisia digitaitoja sinulla on?
- Ketä voisit auttaa digipalveluiden käytössä?
- Mistä sinä saat apua digipalveluiden käyttöön?
Kysyttävää digipalveluista?
Onko sinulla kysyttävää digipalveluista?
Kysy Arki digittää -hankkeen Digihautomolta!
Digihautomo vastaa kysymyksiin Vernerin blogissa. Kirjoita kysymyksesi blogin kommentteihin.
Pääset Digihautomon blogiin tästä linkistä
Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Lue lisää digipalveluista: