Vaalilapussa lukee minun nimi

Hoitajat sanovat, että vaaleissa ihmisen antama ääni on salainen ja kuuluu vain ihmiselle itselleen. Mutta saadaanhan se tietää, ketä minä äänestän, kun postissa tulleessa vaalikirjeessä lukee minun nimi ja osoite.

Vastaus

Hei

Olet saanut kotiisi äänioikeusilmoituksen, jossa lukee nimesi. Äänioikeusilmoituksessa kerrotaan, että sinulla on oikeus äänestää eduskuntavaaleissa. Siinä kerrotaan myös, missä voit äänestää.

Et äänestä äänioikeusilmoituksella.

Kun äänestät, saat vaalilipun, jolla äänestät. Vaalilipussa ei lue nimeäsi. Kirjoitat vaalilippuun vain sen ehdokkaan ehdokasnumeron, jota äänestät.

Kukaan ei siis saa tietää, ketä äänestät.

Uutisissa kerrotaan, kuinka paljon ehdokkaat ovat saaneet ääniä. Uutisissa ei kerrota, kuka on äänestänyt ketäkin.