Läheisten ihmisten päihteiden käyttö

Kaksi veljeä käyttää huumeita. Ykkösveli käyttää vahvoja huumeita ja äiti on alkanut juomaan, kun täytin 18 vuotta.

Miten näkyy kasvoista, jos kaksi veljeä on ottanut vahvoja huumeita?

Onko kehitysvammaisille mitään vertaistukea, jos oma äiti tai isä on alkanut juomaan, kun lapsi on muuttanut pois kotoa? Ja sisarukset ovat alkaneet käyttää huumeita?

Vastaus

Hei

Läheisten ihmisten päihteiden käyttö herättää paljon huolta. On tärkeää, että voit jutella asiasta luotettavien ihmisten kanssa.

Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi omaan sosiaalitoimistoon.

Moni järjestö ja yhteisö tarjoaa vertaistukea huumeiden käyttäjien ja alkoholistien läheisille.

Irti huumeista auttaa huumeiden käyttäjien läheisiä: Irti huumeista (irtihuumeista.fi)

Al Anon auttaa alkoholistien läheisiä: Al-Anon

Juuri kehitysvammaisille ihmisille tarkoitettua vertaistukea en valitettavasti löytänyt.

Huumeiden käyttö voi näkyä esimerkiksi silmien pupillien suurentumisena ja sekavana käytöksenä. Aina huumeiden käyttöä ei ole helppo huomata.