Pia: Luovuutta ja tukea autistiseen arkeen

Autismin kirjon ihmiset tarvitsevat usein rutiineja eli samanlaisina toistuvia asioita elämäänsä.

Toisaalta moni autismin kirjon ihminen on luova. Monen taiteilijan ja tieteentekijän arvellaan olleen autismikirjolla – Albert Einsteinista lähtien.

Vuosien etsimisen jälkeen olen autistina saanut yhdistettyä luovuuden, rutiinit ja tuen tarpeet. Nyt voin paremmin osallistua yhteiskunnan toimintaan.

Kirjoitan runoja ja blogeja Vernerin selkosivuille. Kirjoitan esimerkiksi autismista ja taiteista.

Haaveilen myös uudesta sävellysblogista Verneriin.

Aloitan sävellysblogin, jos voin jatkaa sellouraani. Olen aikaisemmin saanut sellon opetusta 5-6 vuotta, en muista tarkasti.

Haaveilen myös selloesiintymisistä.

Arjen tukea saan kotiin Autismisäätiön valmentajilta.

Käynneissä toistuu sama rakenne:

  • mitä olen oppinut
  • mitä voin oppia valmentajalta
  • toiminta (esimerkiksi kotityöt, asiointi, peli, koiraterapia tai lenkki)
  • yhteenveto käynnistä.

Tuloinani ovat pääosin eläke ja asumistuki.

Toivottavasti tämä luovuuden ja tuen yhdistämisen malli innostaa miettimään luovuuden ja tuen yhdistelmiä.

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.