Hyvä ystävä

Jokainen tarvitsee kavereita ja ystäviä.

Kaverin kanssa voit tehdä mukavia asioita yhdessä.

Ystävä on yleensä läheisempi kuin kaveri. Ystävän kanssa voit jutella tunteistasi. Ystävään voit luottaa ja ystävältä voit pyytää apua.

Ystävä välittää sinusta ja tunteistasi. Ystävät myös kuuntelevat ja kunnioittavat toisiaan.

Ystävä pitää sinusta juuri sellaisena kuin olet.

Millainen on hyvä ystävä?

Kysyimme Vernerin lukijoilta, millainen on hyvä ystävä.

Näin he vastasivat:

  • Hyvän ystävän kanssa voi viettää vapaa-aikaa.
  • Hyvä ystävä pitää yhteyttä.
  • Hyvä ystävä on luotettava.
  • Hyvälle ystävälle uskaltaa puhua asioista.
  • Hyvä ystävä ei levitä asioita ja salaisuuksia.
  • Hyvä ystävä ei kiusaa.
  • Hyvä ystävä on rehellinen.
  • Hyvä ystävä on auttavainen.
  • Hyvä ystävä jaksaa kuunnella suruja ja murheita.
  • Hyvä ystävä ei ajattele pelkästään omaa etua.
  • Hyvä ystävä hyväksyy sellaisena kuin on.

Näin olet ystävä

Aina ei ole helppoa olla hyvä ystävä. Onneksi ystävänä olemista voi opetella.

Näin olet hyvä ystävä:

  • Ole ystävällinen. Pienet ystävälliset teot lähentävät ihmisiä.
  • Älä loukkaa.
  • Auta ystävää, mutta huolehdi myös omasta jaksamisesta.
  • Kysy ystävän kuulumisia ja kuuntele.
  • Pidä ystävään yhteyttä.
  • Anna ystävälle myös omaa aikaa.
  • Älä kerro ystävän salaisuuksia muille.
  • Selvitä riidat puhumalla. Pyydä tarvittaessa apua.
  • Pyydä anteeksi, jos olet tehnyt väärin.

Pohdi:

  • Millainen sinusta on hyvä ystävä?
  • Onko sinulla ystävää?
  • Oletko sinä ystävä jollekin?

Lue myös:

Teksti: Jenni Sipilä, 2023