Puhutaan yksinäisyydestä

Kaksi naista kävelevät ulkona käsikädessä.Yksinäisyys satuttaa ja aiheuttaa huonoa oloa.

Yksinäisyys on eri asia kuin yksin oleminen. Itsensä voi kokea yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi ihmisiä. Toisaalta itse valittu yksinoleminen voi olla virkistävää.

Yksinäisyyteen on monia syitä:

  • Joku voi kokea, että muut eivät kuuntele tai ymmärrä.
  • Uusiin ihmisiin tutustuminen voi jännittää.
  • Muihin voi olla vaikea luottaa, jos on joutunut kiusatuksi.
  • Myös rahan puute ja riittämätön tuki voivat aiheuttaa yksinäisyyttä.

Yksinäisyyteen saa apua

Yksinäisyys on yleistä. Suurin osa ihmisistä on kokenut yksinäisyyttä.

Yksinäisyydestä kannattaa puhua, koska yksinäisyyteen saa apua.

Porukoissa-hankkeen sarjakuvissa on vinkkejä yksinäisyyden vähentämiseen.

Voi lukea sarjakuvia yksin tai yhdessä vaikkapa läheisen tai ohjaajan kanssa.

Oma koti tukiasumisessa

“Omassa kodissa ei tarvitse olla yksinäinen”

Omaan kotiin voi kutsua kavereita. Omassa kodissa voi asua myös ystävän tai kumppanin kanssa.

Kaukana asuvat ystävät

“Nähdään netissä”

Kavereihin voi pitää yhteyttä myös netissä esimerkiksi videopuheluilla.

Vertaisuus ja vertaistuki

“Tiedän miltä susta tuntuu”

Yksinäisyydesta kannattaa puhua. Tutustumiseen saa apua muilta ihmisiltä.

Vapaa-aika ja raha

“Mulla ei oo koskaan rahaa”

Rahankäytön suunnitteluun kannattaa pyytää apua. Silloin raha riittää myös vapaa-aikaan.

Syrjintä ja häirintä

Keinoja kiusaamistilanteisiin

Kiusaamisesta kannattaa puhua. Siihen saa apua.

Itsetunto

“Me vaan ollaan niin rohkeita”

Ihmisiin tutustumista voi harjoitella yhdessä vaikkapa kaverin kanssa.