Pia: Päivien uusi rakenne
Minä olen löytänyt uuden ja hyvän päivien rakenteen autistiseen arkeeni.
Päivieni rakenne on tällainen:
1. Aivomyrskyn jäsennys eli virittäytyminen päivään aamupäivällä:
- Mitä asioita pitää tehdä?
- Mitkä ovat kiireellisiä asioita, mitkä kiireettömiä?
- Mihin asioihin voin vaikuttaa, mihin en voi vaikuttaa?
- Mitä päätän hoitaa tänään?
2. Selloharjoittelu iltapäivällä
Selloharjoittelu on hyvin fyysistä. Minun mieleni ja kehoni ovat paremmin hereillä iltapäivällä. Siksi harjoittelen sellon soittoa silloin.
Selloharjoittelu on päivän kohokohta. Pyrin harjoittelemaan 5-6 kertaa viikossa ja pari tuntia kerralla.
Sunnuntaina suunnittelen harjoittelun.
3. Illan toiminnot
Esimerkkejä illan toiminnoista:
- television katsomista
- YouTube-videoita
- viestintää
- kahvakuulaa
- 5 minuutin kotityö
4. Lauantain valmennuskäynti
Sello vie niin paljon voimia, että otan vastaan vain yhden valmennuskäynnin viikossa Autismisäätiöltä.
Käymme läpi viikon kuulumiset ja opitut asiat. Toisinaan myös peli, lenkki, koiraterapiaa tai musisointia.
Tällaisella päivien rakenteella ja rytmityksellä pyrin pitämään paineet ja kuormituksen kohtalaisina.
Ehkä joku muukin voi saada tästä vinkkejä paineiden ja kuormituksen hallintaan!
Kirjoittaja: Pia
Kommentoi