Sopivan liukuvoiteen valinta

Onko sama liukuvoide sopivaa kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin? Vaikuttaako millaista seksiä harrastaa? Onko lämmittävä liukuvoide parasta?

Vastaus

Hei

Eri liukuvoiteita voi käyttää eri tarkoituksiin.

Liukuvoiteen valintaan vaikuttaa esimerkiksi se, mistä liukuvoide on valmistettu.

Liukuvoiteita on

  • vesipohjaisia
  • silikonipohjaisia
  • öljypohjaisia.

Jotkut liukuvoiteet ovat näiden sekoituksia.

Jos liukuvoidetta käyttää seksivälineen kanssa, pitää käyttää seksivälineen pintamateriaalille sopivaa liukuvoidetta. Silloin välinettä voi käyttää turvallisesti ja sen käyttöikä pitenee.

Ennen liukuvoiteen käyttöä kannattaa tarkistaa, että sen aineet sopivat kaikille, jotka osallistuvat seksiin.

Vesipohjainen liukuvoide haihtuu pois limakalvolta seksin ja koskettelun aikana. Siksi sitä voi joutua välillä lisäämään.

Vesipohjaista liukuvoidetta voi käyttää kondomin ja kaikkien seksivälineiden kanssa. Se sopii myös suuseksiin.

Vesipohjainen liukuvoide on helppo huuhdella pois iholta
ja välineestä.

Vesipohjaiset liukuvoiteet voivat joskus ärsyttää ihoa. Niissä voi olla aineita, jota aiheuttavat allergiaa.

Silikonipohjainen liukuvoide pysyy iholla ja limakalvoilla pitkään. Sitä ei tarvitse lisätä seksin aikana.

Silikonipohjainen liukuvoide on turvallinen myös silloin,
jos käyttäjällä on allergioita.

Silikonipohjaista liukuvoidetta voi käyttää kondomin
ja useimpien seksivälineiden kanssa. Sitä voi käyttää myös vedessä.

Öljypohjainen liukuvoide pitää limakalvot ja seksivälineen liukkaana pitkään.

Öljypohjaista liukuvoidetta voi olla vaikea pestä pois. Siksi se voi tahrata vaatteita tai lakanoita.

Öljypohjaista liukuvoidetta ei voi käyttää

  • lateksikondomin
  • kumituotteiden
  • muovituotteiden
  • silikonituotteiden kanssa.

Öljypohjaisia liukuvoiteita voi käyttää hieronnassa ja hyväilyssä.

Lue lisää liukuvoiteista: Nauti seksistä opas (pdf)