Pia: Tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta

Tasa-arvo tarkoittaa minusta tavoitetta, että kaikki saisivat samaa. Erilaisuutta ei oteta huomioon. Myötätuntoa riittää helposti vain oman itsen kaltaisille ihmisille. Erilaisuus koetaan ongelmaksi. Voidaan helposti päätyä tasapäistämiseen.

Yhdenvertaisuus tarkoittaa minusta sitä, että kukin saa tarpeen mukaan ja näin erilaisuus otetaan huomioon. Myötätuntoa riittää myös erilaisille ihmisille. Erilaisuuden tukeminen on tavoite. Erilaisuus ei ole ongelma. Erilaisuutta arvostetaan.

On hyvä pysähtyä miettimään, pyrimmekö tasa-arvoon vai yhdenvertaisuuteen. Luonnon monimuotoisuutta pyritään varjelemaan. Myös ihmisten monimuotoisuutta pitäisi varjella!

Kommentit

Kirjoittanut Jenni
24.5.2024 klo 14:01
Kiinnosta ajatus! Minulle tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Jokainen ihminen on arvokas juuri sellaisena kuin on.
Kirjoittanut Pia
26.5.2024 klo 22:43
Minustakin kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Mutta siihen, saako itseään toteutettua, tarvitaan erilaisia, yksilön tarpeista riippuvia keinoja. Tätä minulle on yhdenvertaisuus.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.