Kehitysvamma-diagnoosi aikuiselle

Olen nuori aikuinen, jolla on puutteita arkielämän selviytymisessä. Kuitenkin älykkyysosamääräni on 122 psykologisten testien mukaan.

Miten saada apua?

Vastaus

Hei

Aikuinen saa erittäin harvoin diagnoosin kehitysvammaisuudesta.

Arjesta selviytymistä voivat vaikeuttaa monenlaiset asiat, kuten tarkkaavuuden vaikeudet ja mielenterveyden häiriöt.

Syyt vaikeuksiin kannattaa selvittää terveydenhuollossa. Voit varata ajan esimerkiksi koulun terveydenhoitajalle tai terveyskeskukseen.

Esimerkiksi hyvinvointialue tai kunta voi järjestää palveluita, jotka auttavat arjessa. Myös monet järjestöt tarjoavat tukea arkeen.

Voit pyytää tukea ja apua myös läheisiltä, kavereilta ja naapureilta.

Tärkeintä on, ettet jää vaikeuksien kanssa yksin.

Tsemppiä!