Vertaistukea päihdeongelmaisten läheisille

Sain vuosi sitten tietää, että kaksi veljeäni käyttää huumeita. Ja lisäksi äiti on piiloalkoholisti.

Miksi ne, joilla on lievä älyllinen kehitysvamma, eivät saa mitään vertaistukea, jos läheisillä on päihdeongelmia?

Tämä kaikki aiheuttaa minulle käytöshäiriöitä.

Moni, joilla on älyllinen kehitysvammaisuus, tarvitsee myös vertaistukea silloin, jos saa tietää, että joku sisarus käyttää huumeita ja äiti tai isä on piiloalkoholisteja.

Vastaus

Hei

Olet oikeassa, jokainen päihdeongelmaisen läheinen tarvitsee tukea.

Minulla ei ole tietoa vertaistuesta, joka on tarkoitettu erityisesti kehitysvammaisille läheisille.

Mutta vertaistukea alkoholistien läheisille tarjoavat esimerkiksi Al-Anon-ryhmät. Ryhmiä toimii eri puolilla Suomea.

Al-Anon-ryhmään on helppo mennä. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Voit mennä ryhmään, jos siltä tuntuu.

Voit kysyä vertaistuesta myös oman paikkakuntasi A-klinikalta. A-klinikat tarjoavat päihdepalveluita ja mielenterveyspalveluita. A-klinikoilla on yleensä ryhmiä myös päihdeongelmaisten läheisille.

Voit kysyä vertaistuesta myös omasta terveyskeskuksesta.

Tsemppiä!

Lue lisää Al-Anon-ryhmistä (al-anon.fi)