Pia: Jaksamisesta

Joskus voi olla vaikea jaksaa esimerkiksi opiskelua, työtä tai muiden ihmisten kanssa olemista. Silloin kannattaa miettiä ainakin kolmea näkökulmaa:

Biologia

  • Mitä piirteitä suvussani esiintyy eli mitä piirteitä olen perinyt vanhemmiltani?
  • Onko minulla esimerkiksi kehitysvamma tai autismin piirteitä?

Psykologia

  • Mitä psyykkisiä piirteitä minulla on?
  • Olenko esimerkiksi varovainen vai otanko riskejä?
  • Viihdynkö parhaiten ryhmässä, kahden kesken vai yksin?
  • Ahdistaako minua?

Sosiologia

  • Millaisia tapoja toimia esimerkiksi koulussani, työpaikallani tai kaveriporukassani on?
  • Miten nämä tavat sopivat minulle?

Yhdessä läheisten ihmisten tai ohjaajien kanssa voi miettiä, mikä auttaisi jaksamaan paremmin. Millaisia muutoksia voi tehdä? Millaista tukea voi saada?

Jos jaksaminen on kovin heikkoa, kannattaa jutella lääkärin tai terapeutin kanssa. Myös terapia tai lääkitys voi auttaa jaksamaan.

Kirjoittaja: Pia

Lähteet:

Wormer, Katherine Van. Human Behavior and the Social Environment, Mikro Level: Individuals and Families. Oxford University Press, 2027.

Biological, Psychological, and Sociological Explanations of Behavior | Free Essay Example (studycorgi.com)

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.