Painostaminen lapsen tekoon

Onko se raiskaus, jos painostaa lapsen tekoon?

Mun poikaystävä on niin tehnyt.

Vastaus

Ketään ei saa painostaa mihinkään.

Raiskaus tarkoittaa, että sinua on kosketeltu intiimialueilta ilman lupaa tai sinut on painostettu tai pakotettu yhdyntään.

Jos näin on käynyt, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle.

Myös muunlainen seksuaalinen häirintä on kiellettyä ja rikos. Seksuaalista häirintää voi olla esimerkiksi puheella seksiin painostaminen.

Jokaisella on yhdynnässä oikeus ehkäisyyn. Esimerkiksi kondomi suojaa raskaudelta.

Yhdynnässä pitää aina käyttää kondomia, jos toinen haluaa niin.

Parisuhteessa tai seksissä ei pidä suostua mihinkään, mitä ei itse halua.

Jos poikaystäväsi painostaa sinua, juttele asiasta luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi tukihenkilö, ohjaaja tai terveydenhoitaja.