Pia: Systeemiajattelusta autismissa
Autistina minä haluan aina selvittää ja ymmärtää, miten jokin asia toimii. Tätä kutsutaan systeemiajatteluksi.
Oma ajatteluni kulkee seuraavasti:
- Kerään asiasta tietoa eri lähteistä.
- Mielessäni syntyy kaaos.
- Vaihdan asiasta ajatuksia muiden kanssa.
- Alan nähdä yhteyksiä asioiden välillä.
- Alan ymmärtää, miten asia toimii eli ymmärrän systeemin.
Autismitutkija Simon Baron-Cohenin mukaan autistit ovat systemoijia. Minä olen tästä hyvä esimerkki!
Saman tutkijan mukaan neurotyypillisten ihmisten ajattelu perustuu mielen teoriaan.
Mielen teoria tarkoittaa sitä, että ihminen ymmärtää, että toisella henkilöllä on omia ajatuksia, tunteita ja aikomuksia. Ja nämä ajatukset, tunteet ja aikomukset voivat erota omista vastaavista.
Systemoijana näen toisen henkilön tavan toimia, vaikka mielen lukeminen ei useinkaan onnistu.
Siltoja eri ajattelutapojen välille tarvitaan!
Kirjoittaja: Pia