Pia: Autismin arkkitehtuuri
Olen ottamassa ensi askeleita Autismiliiton autismitutkimusverkoston jäsenenä.
Mitä minä voin tuoda verkostoon?
Aloin muistella aikaani vahvasti autististen henkilöiden päivätoiminnassa.
Päivätoiminnan tilat olivat rauhalliset. Jokaisella toiminnalla oli oma paikkansa, kuten aistihuone, taidetila, tietokonetila ja taukotila.
Toiminta oli valikoitu jokaiselle sopivaksi. Toimintaa olivat esimerkiksi lenkki, aistiharjoitukset, kommunikaatio ja musiikin kuuntelu.
Perjantaisin oli palkkiopäivä. Kävimme esimerkiksi kahvilassa, lenkillä tai autoajelulla.
Vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa hyödynnettiin esimerkiksi kuvallisia lukujärjestyksiä, kommunikaatiokuvia ja viittomia.
Itselleni tästä rakentuu kuva autismin arkkitehtuurista, jonka osia ovat:
- tila
- jäsennelty toiminta, joka perustuu tavoitteisiin, kehollisuuteen, aisteihin ja liikkeeseen
- vuorovaikutus ja kommunikaatio.
Kun kohtaat autismikirjon henkilön, muista kartoittaa hänen tarvitsemansa arkkitehtuuri.
Hyviä kohtaamisia!
Kirjoittaja: Pia
Kommentoi