Muuttaminen

Muuttaminen on iso ja tärkeä asia. Siksi se kannattaa suunnitella hyvin.

Tällä sivulla on vinkkejä muuton suunnitteluun.

Valitse tukihenkilö

Kun muutat uuteen kotiin, moni asia voi muuttua. Lähiympäristösi saattaa muuttua. Myös ihmissuhteisiin ja harrastuksiin voi tulla muutoksia. Muuttoon liittyy myös hoidettavia asioita.

Siksi muuttaminen kannattaa suunnitella hyvin ja yhdessä jonkun kanssa.

Voit itse päättää, kenen kanssa suunnittelet muuttoasi. Hyviä tukihenkilöitä ovat esimerkiksi kaverit, ohjaajat ja läheiset ihmiset.

Pohdi:

  • Kenen kanssa haluat suunnitella muuttoa?
  • Kuka voi tukea sinua muuton suunnittelussa ja muutossa?

Miten haluat asua?

Kun suunnittelet muuttoa uuteen kotiin, voit ensin pohtia, miten haluat asua.

Voit miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Millaisessa ympäristössä haluat asua? Haluatko asua kaupungissa vai lähellä luontoa?
  • Millaisessa talossa haluat asua? Haluatko asua esimerkiksi kerrostalossa vai rivitalossa?
  • Kenen kanssa haluat asua? Haluatko asua yksin vai yhdessä esimerkiksi kaverin tai kumppanin kanssa?
  • Millaisen kodin haluat? Miten haluat esimerkiksi sisustaa asuntosi?

Kun suunnittelet muuttoa, voit käyttää apuna Näin minä haluan asua -lomaketta. Voit käyttää lomaketta yhdessä tukihenkilösi kanssa.

Lataa Näin minä haluan asua -lomake (pdf)

Muuttajan arki kuntoon -kuvassa on asioita, joita kannattaa miettiä yhdessä tukihenkilön kanssa.

Lataa Muuttajan arki kuntoon -kuva (pdf-tiedosto)

Täytettävään Muuttajan arki kuntoon -kuvaan voit kirjoittaa tai piirtää muuttamiseen liittyviä asioita.

Lataa Täytettävä muuttajan arki kuntoon -kuva (pdf)

Millaista tukea tarvitset?

Kun suunnittelet muuttoa, voit pohtia millaista tukea tarvitset kotiin ja elämiseen.

Voit miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Tarvitsetko tukea esimerkiksi kodinhoitoon, ruuanlaittoon tai laskujen maksamiseen?
  • Tarvitsetko tukea ihmisten tapaamiseen tai harrastamiseen?
  • Mistä tai keneltä voit saada tukea?
  • Voitko saada tukea vaikkapa kaverilta, naapurilta tai järjestöstä?

Kun pohdit tuen tarvettasi, voit käyttää apuna Näin minä pärjään -lomaketta. Voit käyttää lomaketta yhdessä tukihenkilösi kanssa.

Voit ladata ja tulostaa lomakkeen tästä linkistä:

Näin minä pärjään (pdf)

Juttele tunteistasi

Muuttaminen ja muuton suunnittelu voi herättää monenlaisia tunteita.

Voit tuntea esimerkiksi

  • iloa
  • jännitystä
  • pelkoa
  • huolta
  • epävarmuutta.

Mikään tunne ei ole koskaan väärä. Kaikille tunteilla kannattaa antaa aikaa ja niistä kannattaa jutella yhdessä tukihenkilön ja läheisten ihmisten kanssa.

Muuttaminen voi herättää myös monenlaisia kysymyksiä.

Voit esimerkiksi miettiä:

  • Olenko uudessa kodissa yksinäinen?
  • Miten tutustun naapureihin?
  • Pärjäänkö uudessa kodissa?
  • Saanko tarpeeksi apua?
  • Miten rahani riittävät?

Kaikista asioista kannattaa jutella tukihenkilön ja läheisten ihmisten kanssa. Voitte yhdessä miettiä, miten asiat järjestyvät uudessa kodissa. Voit kysyä myös aiemmin muuttaneilta kavereilta heidän kokemuksistaan.

Tutustu uuteen kotiin

Kun tiedät, minne muutat, voit alkaa tutustua uuteen kotiisi ja kodin lähiympäristöön. Tutustu uuteen kotiisi yhdessä tukihenkilösi kanssa.

Voitte selvittää yhdessä esimerkiksi

  • missä uusi kotisi sijaitsee?
  • millaisessa talossa kotisi on?
  • millaisia palveluita ja ulkoilualueita kotisi lähelle on?
  • ketkä ovat uusia naapureitasi?
  • keneltä ja mistä saat tukea?

Voit vierailla uudessa kodissa ja tavata uusia naapureita sekä ohjaajia etukäteen.

Voit käydä myös tutustumassa kotisi lähialueiseen ja palveluihin etukäteen.

Voit käydä esimerkiksi kotisi lähellä olevassa

  • kaupassa
  • kirjastossa
  • liikuntapaikoissa
  • terveyskeskuksessa.

Voit selvittää etukäteen, miten kuljet uudesta kodistasi esimerkiksi kouluun, työpaikalle tai harrastuksiin.

Tutustu naapureihin ja ohjaajiin

Kun muutat uuteen kotiin, tutustut todennäköisesti uusiin ihmisiin. Voit saada esimerkiksi uusia naapureita, kavereita ja ohjaajia.

Voit tutustua uusiin naapureihin ja ohjaajiin jo ennen muuttoa.

Kun tutustut uusiin ihmisiin, voit kertoa heille millainen olet ja miten tykkäät asua ja elää.

Voit kertoa esimerkiksi

  • mitä opiskelet tai teet työksesi
  • mitä harrastat tai teet vapaa-ajalla
  • ketkä ovat sinulle tärkeitä ihmisiä
  • millaisista asioista unelmoit.

Saat apua käytännön asioihin

Muuttamiseen liittyy monenlaisia käytännön asioita.

Näitä voivat olla esimerkiksi

  • pakkaaminen
  • huonekalujen hankkiminen
  • uuden kodin sisustaminen
  • vuokrasopimuksen tekeminen
  • sähkösopimuksen tekeminen
  • kotivakuutuksen hankkiminen.

Saat asioiden hoitamiseen apua tukihenkilöltäsi.

Omaan kotiin -opas

Kun valmistaudut muuttoon, voit käyttää apuna Omaan kotiin -opasta.

Oppaassa on tietoa asumisesta ja muuttamisesta. Oppaassa on myös tehtäviä. Voit käyttää opasta yhdessä tukihenkilösi kanssa.

Oppaan on tehnyt Kehitysvammaisten palvelusäätiö.

Lataa Omaan kotiin -opas (kvps.fi)

Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Laura Aroranta

Lue lisää: