Pia: Autismivalmennuksen hyötyjä

Autismin kirjon ihminen tarvitsee usein autismivalmennusta eli autismiystävällistä tukea arkeen. Kokemukseni pohjalta autismivalmennuksesta on monenlaista hyötyä.

Autismiystävällisyys on minusta esimerkiksi tilanteiden ennakointia ja asioiden toistumista samanlaisina.

Voimme esimerkiksi miettiä valmentajan kanssa etukäteen, mitä asioita lääkärissä käyntiin liittyy tai mitä vaiheita ruoanlaitossa on.

Autismivalmentaja käy kotonani. Valmennus toistaa aina samaa tuttua rakennetta. Rakenne myös kehittyy.

Tilanteiden ennakointi ja samanlaisena toistuva rakenne ovat minulle tärkeitä ja lisäävät sosiaalista osallisuuttani.

Minun on vaikea hahmottaa puhetta ja kirjallinen tuki on minulle hyvin tärkeä. Valmentajan kanssa voin keskustella minulle sopivalla tavalla, kuten ajatuskarttojen avulla.

Olen löytänyt lähes kaikkien valmentajien kanssa asioita, jotka yhdistävät meitä.

Näitä ovat esimerkiksi

  • musiikki
  • eläimet
  • minun runoni
  • kirjallisten aineistojeni ja teorioiden selittäminen.

Valmentajien autismiymmärryksen myötä saan esiin asioita, joita en muuten saa esiin.

Hyödyn myös todella paljon eri valmentajien näkökulmista asioihin.

Ennen diagnoosia elin syrjäytyneenä. 20 viimeistä vuotta olen saanut tukea autismiin ja olen ollut osallinen. Tätä neurotyypillisten ihmisten on usein vaikea tajuta. Heillä voi olla autistisia piirteitä, mutta he nimeävät nämä eri tavalla.

Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa voi viedä minulta voimat ja aiheuttaa masennuksen oireita. Toisaalta autismiystävällisissä tilanteissa saan vuorovaikutuksesta voimaa. Ero on suuri.

Seuraavat asiat pitävät yllä mielenterveyttäni ja toimintakykyäni:

  • autismitietoinen ja voimaannuttava vuorovaikutus
  • toistuvat ja kehittyvät struktuurit eli rakenteet
  • aktiivisuusterapia.

Valmennuskäynnit tukevat näitä tarpeitani.

Tässä oli lista valmennuskäyntien tärkeydestä. Ehkä joku toinenkin voi saada näistä ideoita.

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.