Pia: Kollaasin tekeminen
Minä pidän kollaasien tekemisestä.
Kollaasi tarkoittaa kuvan kokoamista monesta palasta.
Kollaasiin voi leikellä kuvia ja sanoja lehdistä tai vaikka tulostaa netistä.
Kollaasin voi tehdä mistä vain aiheesta. Kollaasin aihe voi olla esimerkiksi oma elämä.
Kollaasilla voi kertoa vaikka
- millainen olen
- mistä pidän
- mistä haaveilen.
Seuraavat asiat ovat minulle tärkeitä kollaasin tekemisessä:
- Kollaasin aihe, kuten vaikka oma lemmikki.
- Kollaasissa käytetyt kuvat ja sanat.
- Palasten asettelu niin, että niistä syntyy kokonaisuus.
- Kollaasin rytmi, kuten isojen ja pienien kuvien vuorottelu.
- Liikkeen kuvaaminen kollaasissa esimerkiksi niin, että kuvat näyttävät kaatuvan.
- Kollaasin värit. Minä käytän esimerkiksi vastavärejä, jotka korostavat toisiaan. Vastavärejä ovat punainen ja vihreä, oranssi ja sininen sekä keltainen ja violetti.
Alla on kollaasini Sam-kissasta.
Voit miettiä kollaasin tekemisen ohjeita, kun katsot kollaasiani Sam-kissasta.
Sitten vaan omaa kollaasia tekemään!
Kirjoittaja: Pia