Joonas: Minä näen
Minä näen lumen sulavan, silmissä luonnon kauneuden. Kesä ilmoittaa tulostaan, kylälle näen jäätelökioskin saapuneen.
Kesäaurinko paistaa ja ihmiset ovat iloisia. Ihmiset nauttivat kesälämmöstä täysillä ja ihmiset nauttivat jäätelöistään.
Minä näen kissankellojen kasvavan niityllä, sinivuokot nostavat päätään pellon laidalla
Veteraani ajoneuvot käynnistävät moottoreitaan lähteäkseen kokoontumisajoihin. Kokoontumisajot loppuvat sopivasti ja ajoneuvot lähtevät omiin talleihinsa.
Minä näen koululaisten menevän kesälomalle ja poliisien valvovan kesänopeuksia. Lapset syövät kesämansikoita.
Lapsiperheet lähtevät ostoskeskukseen Tuuriin, lapsiperheillä on mukava reissu. Lapsiperheet lähtevät kohti kotiansa.
Kesäloma on ohi ja koululaiset menevät kouluihinsa.
Minä näen kesän loppuvan, syksyn saapuvan ja jäätelökioskin poistuvan. Tunnen kylmän tuulen puhaltavan, talvea kohti mennään.
Näen ihmisten menevän koteihinsa valmistautumaan joulunviettoon. Näen, että jokaisella on joulukuusi ja lahjat alla sen.
Kirjoittaja: Joonas Hietanen
Teksti kirjoitettiin Huittisten Me Itse -yhdistyksen Hulivilien ilmaisutaidon pajapäivillä.