Pia: Musiikista

Maailma on täynnä ääniä.

Kesäisiä ääniä ovat esimerkiksi lintujen laulu, lokkien kirkuna ja laineiden liplatus.

Myös musiikki on tuttu äänien lähde.

Musiikin kuuntelun taitoja voi kehittää, kun keskittyy musiikin eri puoliin.

Kun kuuntelee musiikkia, voi miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Onko musiikki hiljaista vai kovaa?
  • Millainen sävel musiikissa on?
  • Millainen on musiikin rytmi?
  • Millainen on musiikin tyylilaji? Tyylilaji voi olla vaikkapa rock, pop tai virsi.
  • Mikä on musiikin sanoma eli mistä asioista musiikki kertoo?

Musiikin kuuntelu voi myös innostaa laulamaan, rummuttamaan rytmiä tai soittamaan soittimia, kuten nokkahuilua ja pianoa.

Soittimia voi opetella soittamaan esimerkiksi kuvionuottien avulla.

Innostutaan äänistä ja musiikista!

Kirjoittaja: Pia

Blogin innoituksen lähde: Linnankivi, Marja. Tenkku, Liisa. Urho, Ellen. Musiikin didaktiikka. WSOY. 1988.

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.