Pia: Oma polku elämässä

Ystäväni on neuroerityinen ja etsii omaa polkuaan elämässä.

Ymmärsin hänen etsintänsä kautta omaa polkuani. Olen autisti eli neuroerityinen.

Minun polkuni on yhdistelmä

  • erityiskiinnostuksia
  • keskeytyneitä opintoja oppilaitoksissa
  • työkyvyttömyyseläkkeelle joutumista jo nuorena
  • autismikuntoutukseen päätymistä.

Olen ollut kiinnostunut esimerkiksi

  • lääkärileluista
  • jalkapallosta
  • musiikista
  • ranskan kielestä
  • autismiteoriasta
  • sähkötekniikasta ja elektroniikasta
  • tekoälystä
  • sellonsoitosta
  • teologiasta eli uskonnon tutkimisesta.

Ranskan opiskelu yliopistossa päättyi tuen puutteeseen lopputyön aikana. Teologian opiskelu loppui muutaman kurssin jälkeen oppimisvaikeuksiin. Sähkö-, elektroniikka- ja tietotekniikka-alojen opiskelu päättyi lähellä valmistumista.

Oppimani asiat kuitenkin tukevat nykyisiä toimiani ja kiinnostuksiani:

  • kirjoitan runoja ja blogeja Verneriin
  • pohdin autismiteoriaa ja kerron muille näkemyksistäni
  • olen kiinnostunut sähkö-, elektroniikka- ja tietokonealan teorioiden hyödyntämisestä terveydenhoidossa
  • soitan selloa yksityisopetuksessa
  • kommentoin teologiaa Areiopagi-sivustolla.

Aina oma paikka yhteiskunnassa ei löydy heti. Vaikka ei saa tutkintoja, opitut taidot rakentavat polkua kohti oman paikan löytymistä.

Oma polku voi viedä eri paikkoihin yhteiskunnassa eri aikakausina.

Kaikki opittu ja kaikki kokemukset omalla polulla ovat arvokkaita!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.