Pia: Oppimisesta ja osaamisesta
Joskus voi harmittaa, kun uuden asian tai taidon oppiminen tuntuu vaikealta.
Jollekin lukeminen ja laskeminen voi olla vaikeaa. Toiselle kotityöt tai kaupassakäynti voivat olla vaikeita. Toiselle taas ihmisten kanssa juttelu voi olla vaikeaa.
Voi harmittaa, kun ei osaa.
Mutta oppimiseen kuuluu ylämäkiä ja alamäkiä. Tarvitaan ehkä paljon toistoja, että taito kehittyy. Uutta taitoa voi opetella myös pienissä osissa.
Minua harmittaa joskus se, kun sellotunnilla en vielä osaa soittaa jotain harjoitusta tai kappaletta niin hyvin kuin haluaisin.
Minun veljeni kannustaa hyvillä ajatuksilla, kun minua harmittaa.
Hän sanoo, että
- lasi on puoliksi täynnä, ei puoliksi tyhjä. Eli keskity hyvään!
- sellotunnilla ollaan oppimassa, ei antamassa osaamisnäytettä.
Nämä sanat laittavat usein asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja auttavat harmitukseen!
Kärsivällisyyttä uuden oppimiseen. Ja lopulta oppimisen iloa!
Kirjoittaja: Pia
Kommentoi