Pia: Tilanteiden arviointi
Teen autistina jatkuvasti arvioita elämäntilanteista.
Esimerkiksi:
Aurinko paistaa, on lämmintä, lumet sulavat ja muuttolinnut palaavat. On siis kevät.
Tämän tilannearvion jälkeen teen toimintasuunnitelman.
Vähennän vaatteita eli vaihdan kevättakkiin ja pidän aurinkolaseja ulkona.
Autistina voin tarvita apua tilanteen arvioinnissa ja yleisten käsitysten hahmottamisessa.
Varsinkin sosiaalisissa tilanteissa voi olla vaikeaa.
Neurotyypilliset ihmiset miettivät usein sitä, mitä muut ihmiset tuntevat, ajattelevat ja aikovat tehdä. Tätä kutsutaan mielen teorian mukaan ajatteluksi.
Minä puolestani tarkkailen sitä, miten ihmiset käyttäytyvät ja mistä ihmiset ovat kiinnostuneita. Teen tietoon perustuvia arvioita ja suunnitelmia. Toimintaani ohjaa palaute.
Jos palaute ei vastaa arviotani, oman toimintani ohjaaminen saattaa häiriintyä. Seurauksena voi olla ongelmia vuorovaikutuksessa ja mielenterveydessä.
Vaikka erilaisuus on rikkautta, se voi olla myös haasteellista.
Ehkä tärkeää olisi etsiä jokaiselle sopiva rooli sosiaalisessa tilanteessa. Yksi voi huolehtia, että jokainen saa puheenvuoron. Toinen voi esittää uusia toimintaehdotuksia.
Minun vahvuuteni on esittää uusia tulkintoja tilanteista. Esimerkkinä tämä kirjoitukseni tilanteiden arvioinnista.
Tärkeintä on, että ketään ei jätetä ulkopuolelle!
Kirjoittaja: Pia