Pia: Ylös masennuksesta
Masennusta hoidetaan usein masennuslääkityksellä.
Tämän lisäksi seuraavat voivat auttaa:
- aktiivisuusterapia
- suunnitelma
- tavoitteet
- uskon harppaus.
Nämä kohottavat mielialaa lisäävät toimintakykyä.
Ensin tehdään mielialasta riippumatta mitä tahansa toimintoa. Esimerkiksi tänään vein roskat, tilasin ruokatoimituksen ja rokotusajan.
Sitten suunnitellaan lyhyen ja pitkän aikavälin toimintaa. Esimerkiksi kotitöiden, asioinnin ja harrastusten suunnittelu. Näitä voivat olla esimerkiksi ikkunanpesu, rokotus, sellonsoitto, retki Falkullaan eläintilalle ja sellotunti elokuussa.
Seuraavaksi asetetaan erityisiä tavoitteita. Tavoitteeni on tilata sähkötekniikan ja elektroniikan kirja. Sitten voin miettiä ammattikoulun opintojen lisäksi näitä teorioita. Voin miettiä, miksi sähkö- ja magneettihoito tehoavat masennukseen. Ne tehoavat, mutta ei tiedetä miksi.
Lopuksi uskon harppaus eli luottamus siihen, että suunnitelmat vievät eteenpäin ja kantavat. Kristitylle uskon harppaus on luottamista Jumalan tahdon toteutumiseen.
Näillä eväillä eteenpäin! Mieli maasta ja lisää toimintakykyä!
Kirjoittaja: Pia