Pia: Puhuvat eläimet
Eläimet osaavat kommunikoida eli viestiä toistensa kanssa esimerkiksi hajujen, ääntelyn ja käyttäytymisen avulla. Esimerkiksi koira nuuhkii hajuja lenkillä tai heiluttaa häntää, kun se on iloinen.
Eläimet voivat oppia viestimään myös ihmisten kanssa. Koira voi oppia esimerkiksi seuraavat kehotukset: paikka, istu, tassu ja maahan.
Myös ihminen voi oppia ymmärtämään koiran käyttäytymistä aivan kuten toiset koirat.
Eläin voi myös oppia pyytämään ihmiseltä asioita.
Esimerkiksi koirille on painikkeita, joihin voi äänittää pyyntöjä. Pyyntö voi olla esimerkiksi lenkki. Koiran voi opettaa painamaan lenkkipainiketta, kun koira haluaa lenkille!
Näitä painikkeita löytyy netistä esimerkiksi hakusanoilla “opeta koira puhumaan”.
Neuvoisin äänittämään viestit painikkeisiin selkokielellä.
Hyviä kommunikointihetkiä eläinystävien kanssa!
Kirjoittaja: Pia