Pia: Terve mieli terveessä ruumiissa
Tuo otsikon sanonta on peräisin muinaisilta kreikkalaisilta.
Terveyteen vaikuttavat esimerkiksi perimä, ympäristö ja omat elintavat.
Kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa itse, mutta usein omiin elintapoihin voi.
Esimerkiksi näillä keinoilla voi edistää fyysistä terveyttä:
- terveellinen ja monipuolinen ruokavalio
- liikunta
- riittävä uni
- lääkkeiden ottaminen lääkärin ohjeiden mukaan.
Yhtä tärkeää on mielenterveydestä huolehtiminen.
Mielenterveyttä voi lisätä esimerkiksi
- hyvät ihmissuhteet
- asioista puhuminen
- riittävä uni
- liikunta
- rukous.
Myös omien vahvuuksien ja tuen tarpeen ymmärtäminen sekä oikeanlaisen tuen saaminen lisäävät mielen hyvinvointia.
Joskus myös mieltä pitää hoitaa lääkkeillä. Lääkkeet voivat auttaa esimerkiksi masennukseen tai ahdistukseen. Myös psykoterapiasta on usein apua.
Pidetään huolta fyysisestä ja psyykkisestä terveydestä.
Kirjoittaja: Pia