Pia: Päivien uusi rakenne

Minä olen löytänyt uuden ja hyvän päivien rakenteen autistiseen arkeeni.

Päivieni rakenne on tällainen:

1. Aivomyrskyn jäsennys eli virittäytyminen päivään aamupäivällä:

  • Mitä asioita pitää tehdä?
  • Mitkä ovat kiireellisiä asioita, mitkä kiireettömiä?
  • Mihin asioihin voin vaikuttaa, mihin en voi vaikuttaa?
  • Mitä päätän hoitaa tänään?

2. Selloharjoittelu iltapäivällä

Selloharjoittelu on hyvin fyysistä. Minun mieleni ja kehoni ovat paremmin hereillä iltapäivällä. Siksi harjoittelen sellon soittoa silloin.

Selloharjoittelu on päivän kohokohta. Pyrin harjoittelemaan 5-6 kertaa viikossa ja pari tuntia kerralla.

Sunnuntaina suunnittelen harjoittelun.

3. Illan toiminnot

Esimerkkejä illan toiminnoista:

  • television katsomista
  • YouTube-videoita
  • viestintää
  • kahvakuulaa
  • 5 minuutin kotityö

4. Lauantain valmennuskäynti

Sello vie niin paljon voimia, että otan vastaan vain yhden valmennuskäynnin viikossa Autismisäätiöltä.

Käymme läpi viikon kuulumiset ja opitut asiat. Toisinaan myös peli, lenkki, koiraterapiaa tai musisointia.

Paperille on liimattu kuvia, muotoja ja sanoja lehdistä.

Tällaisella päivien rakenteella ja rytmityksellä pyrin pitämään paineet ja kuormituksen kohtalaisina.

Ehkä joku muukin voi saada tästä vinkkejä paineiden ja kuormituksen hallintaan!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.