Olet tässä:
 

Kiusaamisesta

Moi kaikki

Ajattelin kirjoittaa jutun kiusaamisesta.

Miksi pitää kiusata toista?

Mun mielestä jokainen on mitä on.

Jos kiusaatte, onko teillä itsellä paha olla vai mikä on syynä?

Mua itseä on kiusattu pienestä pitäen melkein 39-vuotiaaksi asti.

Mua on kiusattu vammani takia, joka ei edes näy päällepäin.

Mutta työpaikoissa minua arvostetaan. Olen sitä kiitollinen työnantajilleni ja työkavereilleni.

Olen kiitollinen muillekin kavereilleni, joita minulla on ympäri maailmaa.

Itse arvostan sellaisia ihmisiä, jotka hyväksyvät erilaisuuden ja huomioivat toisen ihmisen ja auttavat.

Olen miettinyt, miten kiusaamista voisi vähentää tai miten sen voisi lopettaa kouluissa ja työpaikoilla.

Tuli mieleen Hanna Pakarisen kappale Stop koulukiusaamiselle. Olen jakanut sitä Facebookissa.

Mutta onko muitakin tapoja?

Esimerkiksi toinen voi puolustaa kiusattua.

Minulta ei kukaan ole tullut pyytämään anteeksi kiusaamista.

Miettikää, mitä arpia ja muistoja kiusaaminen jättää. Ja miettikää sen jälkeen, mitä seurauksia kiusaamisella voi olla.

Kiusaaminen on jättänyt arpia itsetuntooni. Mutta en aio itseäni kiusaamisen takia muuttaa. Olen ystävällinen, rehellinen ja sympaattinen, vaikka minulle ollaan ilkeitä.

Itse ainakin seison heikomman puolella ja autan kiusattuja.

Ystävällisin terveisin,

Esa Peltonen

 

Kommentit
Kirjoittanut Tommi Kasurinen
Hyvä Juttu Esa
Kirjoittanut Tommi Kasurinen
Kiitos
Kirjoittanut Yks mummo vaan
Samoja kokemuksia on vuosikymmenien takaa. Vamma ei näy selvästi ulospäin, paitsi viallisuus. Kilttiä luonnettani en ole koskaan halunnut muuttaa, vaikka tiedän, että se auttaisi jonkun verran. Ajan saatossa sitä vaan oppii sietämään maailman pahuutta ja ihmisten ilkeyttä. Vertaistuki on hyvä apu. Haluaisin auttaa muita. Varsinkin nuoria, joiden on pakko käydä koulua, eikä pakoon pääse. Meillä vanhemmilla on vähän helpompaa, mutta ei meitäkään ole unohdettu.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.