Vammaisen ihmisen saatava asua missä haluaa
Vammaisten ihmisoikeussopimuksen mukaan vammaisilla ihmisillä on oikeus itsenäiseen elämään ja asumiseen.
Mielestäni vammaisilla ihmisillä tulee olla oikeus valita missä ja kenen kanssa he asuvat. Heidän pitää saada erilaisia koti- ja asumispalveluja, jos he niitä tarvitsevat.
Tuo tarkoittaa sitä, että vammainen saa asua missä haluaa.
Ehdin asua peräti 4 vuotta ja 4 kuukautta Hyvinkäällä. Minulla oli siellä 45 neliön kokoinen kaksio. Asuntoni oli päätyhuoneisto. Se oli varustettu saunalla ja astianpesukoneella. Lähimpään ruokakauppaan oli matkaa 100 metriä.
Nyt asun taas Ilmajoella, jossa olen syntynyt. Olen asunut Ilmajoella lapsena, nuorena ja aikuisena.
Minulla on nyt 62 neliön kokoinen kaksio. Se sijaitsee kerrostalon 1. kerroksessa. Asuntoni ulottuu läpi talon. Asunnossani on myös terassi.
Muutossa minua auttoivat vanhempani. Minä toin kaikki tavarani Hyvinkäältä Ilmajoelle.
Ilmajoella en saa asumiseen koti- ja asumispalveluita.
Olen tyytyväinen tämänhetkiseen kotiini.
Tietystihän jo näin VANHANA (38) olisi kiva asua oman rakkaan kanssa. Siitä minulla ei ole vielä kokemusta.