Missä voi tutustua uusiin ihmisiin?
Ihmissuhteet ovat tärkeä osa elämää. Jokainen tarvitsee toisia ihmisiä ympärilleen. Ystävät, tutut ja turvalliset ohjaajat tuovat arkeen iloa ja turvaa.
Uusiin ihmisiin voi tutustua monessa paikassa. Tässä omia kokemuksiani.
Turvallinen paikka olla oma itsensä
Käyn joka keskiviikko sohvaryhmässä. Siellä on eri porukka kuin työpaikassa, mikä tekee tutustumisesta hauskaa.
Sohvaryhmässä minut kohdataan omana itsenäni. Se on turvallinen paikka, jossa ei tarvitse pelätä. Ohjaaja ottaa meidät aina iloisesti vastaan ja kysyy, miten meillä menee.
Vinkki: Löydä harrastus tai ryhmä, jossa tunnet olosi turvalliseksi. Silloin on helpompi tutustua uusiin ihmisiin.
Diskossa on hauskaa yhdessä
Kerran kuukaudessa käyn Mäntsälässä kehitysvammaisten discossa.
Diskossa voi:
- laulaa karaokea
- osallistua tietovisaan
- toivoa omaa lempimusiikkia.
Diskossa tapaa tuttuja ja uusia ihmisiä. Tunnelma on iloinen ja rento.
Vinkki: Osallistu tapahtumiin. Tapahtumissa voit tutustua ihmisiin.
Tutustu verkossa
Uusia ihmisiä voi tavata myös verkossa.
Voit tutustua ihmisiin Instagramin, TikTokin ja Facebookin liveissä.
Esimerkiksi Vernerin Instalivessä voit tavata ihmisiä, joilla on samanlaisia kiinnostuksen kohteita.
Myös Vernerin kirjepalstalta voit löytää kaverin: Kirjeenvaihto
Vinkki: Löydä yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Silloin keskustelu lähtee helpommin liikkeelle.
Rohkeus on tärkeintä
Jos haluat tutustua uusiin ihmisiin, aloita pienestä:
- Hymyile.
- Sano “hei”.
- Kysy kuulumisia.
- Mene mukaan yhteiseen tekemiseen.
Kaikki ystävyydet eivät synny heti. Joskus tutustuminen vie aikaa.
Muista: Sinä riität juuri sellaisena kuin olet.
Osallistu Me Itse -yhdistyksen toimintaan
Kotipaikkakuntasi Me Itse -ryhmässä voit tavata ihmisiä kotisi lähellä. Samanlaisista asioista kiinnostuneiden tapaaminen antaa iloa ja turvallisuutta.
Myös Me Itse -yhdistyksen seminaareissa ja vuosikokouksissa voit tavata uusia kavereita ja saada vertaistukea muilta.
Vinkki: Osallistu paikalliseen Me Itse -ryhmään. Se on hyvä tapa saada vertaistukea ja ystäviä, jotka ymmärtävät sinua.