Pia: Oikeakielisyys vai ilmaisuvoima?
Minulle autistina yleiskieli on vaikeaa. Yleiskieli perustuu oikeakielisyyteen. Yleiskieltä käytetään esimerkiksi uutisoinnissa.
Ymmärrän kyllä yleiskieltä, mutta omien ajatusten ilmaisuun käytän yleensä selkokieltä tai vertauksia runon muodossa.
Selkokielellä voi ilmaista asian ytimen eli tärkeimmän asia.
Kuten vaikka tämän blogin otsikko tekee: Oikeakielisyys vai ilmaisuvoima?
Runoni Vernerissäkin ovat yleensä vertauksia.
Esimerkkeinä runoni, joiden otsikot ovat
- Näköalatorni
- Myrskylyhty
- Kultainen keskitie.
Hyviä esimerkkejä ilmaisuvoimasta neurotyypillisessä maailmassa ovat
- laulujen sanat yhdistettynä säveliin
- mainokset, joilla pyritään välittämään jokin ajatus lyhyessä ja tiiviissä muodossa.
Tsemppiä niin oikeakielisyyden kuin ilmaisuvoimaisuuden kanssa, kumpaa tapaa sitten käytätkin!
Kirjoittaja: Pia