Olet tässä:
 

Pia: Perhosvaikutus

Oletko koskaan miettinyt, miksi sääennusteet eivät aina pidä paikkaansa? Varsinkaan pitkällä aikavälillä?

Tätä selitetään käsitteellä ”perhosvaikutus”. Se tarkoittaa, että perhosen siivenisku voi aiheuttaa myrskyn toisella puolen maapalloa. Tilanteen alkuasetelma voi vaikuttaa näin suuresti lopputulokseen!

Sääennusteissa käytetään erilaisia ilmaston malleja, jotka lisäävät sään ennustettavuutta. Ainakin lyhyellä aikavälillä. Huomisen ennuste saattaa osua oikeaan, mutta sään ennustaminen kuukauden päästä on vaikeampaa.

Perhosvaikutusta voi käyttää vertauksena myös elämän logiikalle. Erilaiset toiminnan tavat ja kulttuurit lisäävät elämän ennakoitavuutta.

Eri maissa on erilaisia toimintakulttuureja. On käytössä erilaisia yhteisiä tapoja ja käyttäytymisen malleja. Vieraan maan tapoja voi olla vaikeampaa ennakoida kuin oman maan tapoja.

Autistille myös kotimaan tavat ja kulttuurit voivat olla vaikeita ennakoida. Perhosvaikutus toiminnassa!

Ratkaisu voi olla omien rutiinien ja tapojen luominen. Ne luovat rakenteita toimintaan.

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.