Pia: Sello ja tekoäly
Soitan selloa ja kyselin tekoälyltä sellon maailmasta.
Tekoäly antoi sellon maailmasta hyviä tiivistelmiä. Useat ajatukset olivat minulle jo tuttuja, joten osasin arvioida tekoälyn vastauksia.
Kyselin tekoälyltä seuraavia asioita:
Mihin fysiikan ilmiöihin sellonsoitto perustuu?
Kielien värähtelyyn, värähtelyn vahvistamiseen kaikukopassa ja ilmanpaineen vaihteluihin niin, että syntyy ääni ja kuuloaistimus.
Mihin fysiikan ilmiöihin äänenmuodostus perustuu?
Käden ja jousen paino painavat ensin kieltä. Sitten paine vapautuu ja kieli alkaa värähdellä eli soida. Jouseen pitää laittaa hartsia, että saadaan aikaan kielen värähtelyä.
Mitkä musiikin teorian ilmiöt ovat tärkeitä sellonsoitossa?
Tärkeitä ovat esimerkiksi sävelasteikot, nuottien lukeminen, rytmi ja musiikin muoto eli rakenne.
Mitä keinoja käytetään, kun sävelletään nykymusiikkia sellolle?
Voidaan soittaa esimerkiksi lähempänä otelautaa tai lähempänä tallaa. Talla pitää kielet ylhäällä niin, kieliä voi soittaa jousella.
Kieliä voidaan näppäillä.
Voidaan tehdä erilaisia ääniä esimerkiksi jousen puuosalla tai naputtamalla selloa sormilla.
Jos soitetaan muillakin kuin perinteisillä tavoilla, on tärkeä merkitä nuotteihin tarkat ohjeet soittamiseen.
Tällaisia vastauksia tekoäly antoi. Tekoälyn vastaukset antavat sellonsoittooni rakennetta.
Sellotunnilla ja itsenäisesti suunnistan sellon ihmeellisessä maailmassa!
Soitatko sinä jotain soitinta? Millaista musiikkia kuuntelet? Käytkö koskaan live-konserteissa?
Kirjoittaja: Pia