Työt ja eläke

Hei blogin ystävät

Minua pyydettiin blogini kommenteissa kirjoittamaan siitä, miksi Kela siirtää kaikki kehitysvammaiset ihmiset suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja miksi kehitysvammaiset ihmiset eivät saa työpaikkaa.

Kaikki kehitysvammaiset aikuiset eivät ole työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta moni on.

Kela ei siirrä ketään automaattisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Esimerkiksi kehitysvammaisen nuoren läheiset saattavat ehdottaa eläkkeen hakemista.

Minun mielestä kehitysvammaisuus ei ole, eikä saa olla este palkkatyöhön. Ikävä kyllä yhteiskunnan ja läheisten asenteet usein ovat.

Minusta pitäisi kuunnella enemmän kehitysvammaisen nuoren haaveita. 16-vuotias ei välttämättä tiedä, mitä haluaa tulevaisuudelta.

Toivon, että nuoria ei heti siirretä työkyvyttömyyseläkkeelle. Näen sen riskinä yhteiskunnasta syrjäytymiselle.

Se on vähän niin kuin sun tulevaisuus olisi jo päätetty sun puolesta. Että sinuun ei uskota. Eikä ole toiveita. Vaikka asia ei ole näin.

Meillä jokaisella on haaveet ja unelmat. Meidän pitää vaan saada yhteiskunnalta ja läheisiltä enemmän ymmärrystä ja kärsivällisyyttä.

Syy siihen, miksi joillekin on haettu työkyvyttömyyseläke heti, on luultavasti pelko siitä, että hän jäisi ilman eläkettä tyhjän päälle.

Eläke on joillekin hyvä, mutta en kannusta sitä ensisijaiseksi tai ainoaksi vaihtoehdoksi.

Jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, voit tehdä myös jonkin verran palkkatöitä. Jos saat palkkaa alle 855 euroa kuukaudessa, voit saada myös eläkettä.

Jos saat palkkaa yli 855 kuukaudessa, voit jättää eläkkeen lepäämään enintään 2 vuodeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulle ei makseta eläkettä, mutta sinun ei tarvitse hakea sitä uudelleen, jos työt loppuvat.

Mitä tulee palkkatyöhön, niin suosittelen rohkeasti hakemaan töitä avoimilta markkinoilta työvalmentajan tai jonkun läheisen kanssa.

Kerro mitä haluat.

Muistakaa, että teissä on paljon muutakin kuin diagnoosi. Oikealla tuella pääsee palkkatyöhön.

Tiedän että se ei ole helppoa. Itse olen tehnyt radikaaleja ratkaisuja. Esimerkiksi en ota avotyötä vastaan, koska se on minun arvojeni vastaista.

Nyt teen silloin tällöin keikkatöitä, joista saan palkkioita.

Itse lähdin työ- ja toimintakeskuksesta syyskuussa 2018. Tämä oli paras päätös.

Haluan muistuttaa, että meillä kaikilla on oikeus päättää omista asioista.

Kommentit

Kirjoittanut
15.2.2022 klo 13:13
Hyvä kirjoitus, kyllä jokainen haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa, jossa palkkatyöllä on suuri merkitys ja myös arvostus. Ihmisiä mitataan usein sillä mitä he tekevät työkseen, osa ei koskaan saa kokea mitään työtä. Työyhteisö on tärkeä myös vammaiselle. On tärkeää kuulua porukkaan ja saada arvostusta. Palkka on tärkeä osa työtä, ei jatkuva ilmaiseksi tekeminen ole motivoivaa. Tsemppiä kaikille. Työnantajat, ottakaa rohkeasti vammaisia töihin, jos suinkin pystytte, SILLÄ ON MERKITYSTÄ.
Kirjoittanut JUHA90
15.2.2022 klo 14:55
HYVÄ KARO OIKEIN TUO ON. EI KETÄÄN SAA SYRJIÄ.
Kirjoittanut Omaishoitaja
7.4.2022 klo 05:27
Eläkkeellä turvataan toimeentulo ilman hankalia lisäselvityksiä. Eläkkeellä voi tehdä myös töitä. Eläke on suurempi kuin työttömyyskorvaus. Eläkeläinen saa myös alennuksia uimahalleihin ja juniin! Eläke mahdollistaa paremman elämänlaadun ja omaan jaksamiseen perustuvan työnhaun.
Kirjoittanut Maija
8.4.2022 klo 20:39
Juuri näin. Ei ole oikein viitoittaa toisen tietä. Jokaisen pitäisi saada hakea oma polkunsa.
Kirjoittanut Make
8.4.2022 klo 22:28
Hyvä kirjotus
Kirjoittanut Rami Pussinen
2.6.2022 klo 16:10
Hei Karoliina! Minusta on ihan hyvä, että tuot asian näin rohkeasti esille. Itse käyn päivätoiminnassa ke-to tässä lähellä. Käy siellä muitakin, mutta kenelläkään heistä ei ole kehitysvammaa. Ei sitä ole kyllä minullakaan, mutta käyn aika paljon Vernerin sivuilla.
Kirjoittanut Mä vaan
11.6.2022 klo 14:43
Mutta ei se musta oo syrjimistä ollenkaan. Musta tuettu työtoiminta voi olla myös hyvä ratkaisu ja eläke. Ei kauhean helposti meitä lievästi kehitysvammaisia palkata. Jos on saatavilla joku muu, niin se palkataan. Eikä moni lähihoitaja tai esimerkiksi kaupan kassalla tienaa juurikaan enempää kuin se, mitä tuetussa työtoiminnassa saa, kun on eläke, takuueläke ja työosuusraha.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.