Pidä puolesi
Joskus voi olla vaikea pitää puolensa asioissa, jotka liittyvät seksuaalisuuteen. Tällä sivulla on vinkkejä siihen, miten voit pitää puolesi.
Puolensa pitäminen voi olla vaikeaa
Puolensa pitäminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että uskallat kertoa muille ihmisille mielipiteesi. Uskallat kertoa esimerkiksi ohjaajille ja vanhemmille, miltä sinusta tuntuu ja mitä haluat.
Puolensa pitäminen on myös kieltäytymistä niistä asioista, joita et halua.
Seksuaalisuuteen liittyviä asioita ovat esimerkiksi
- sukupuoli
- seksuaalinen suuntautuminen
- tunteet
- läheisyys
- kosketus
- seksi
- itsetyydytys
- rakastelu ja yhdyntä
- seurustelu ja parisuhde
- ehkäisy
- lasten saaminen ja perheen perustaminen.
Seksuaalisuudesta puhuminen voi tuntua vaikealta ja jännittää, koska seksuaalisuuteen liittyy yhä häpeää.
Jos puhuminen jännittää sinua, voit sanoa sen suoraan. Yleensä jo se helpottaa oloa.
Seksuaalisuudesta voi olla vaikea puhua myös siksi, että siitä on liian vähän tietoa.
Kun ymmärrät omaa seksuaalisuuttasi ja tunnet oikeutesi, sinun on helpompi pitää puolesi.
Oikeus seksuaalisuuteen
Sinulla on samat seksuaalioikeudet kuin muilla.
Sinulla on oikeus olla seksuaalisesti oma itsesi. Sinulla on oikeus nauttia omasta seksuaalisuudestasi.
Kukaan saa painostaa tai pakottaa sinua seksiin tai seksuaalisiin tekoihin. Kukaan ei saa häiritä sinua seksuaalisesti.
Sinun ei tarvitse kertoa seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviä asioita muille, jos et halua.
Sinulla on oikeus saada seksuaalisuudesta tietoa ja neuvontaa. Voit saada tietoa ja neuvontaa esimerkiksi selkokielellä tai kuvilla tuettuna.
Sinulla on myös oikeus päättää seksuaalisuuteen liittyvistä asioistasi.
Puolensa pitäminen vaatii rohkeutta
Yleensä puolensa joutuu pitämään silloin, kun jutellaan itseä koskevista asioista. Tällaisessa tilanteessa voi olla paikalla esimerkiksi äiti, isä tai ohjaaja.
Joskus voi tuntua siltä, että toinen tietää asiat paremmin. Ehkä pelkäät, että toinen ihminen suuttuu tai tekee ikäviä päätöksiä, jos olet eri mieltä.
Kerro silti rohkeasti omista tunteistasi, ajatuksistasi ja toiveistasi.
Sinun tunteesi ja ajatuksesi ovat ihan yhtä tärkeitä ja oikeita kuin muiden.
Sinä tiedät parhaiten, miltä sinusta tuntuu ja mitä sinä haluat.
Joskus muut voivat määrätä liikaa
Muut ihmiset voivat tukea sinua seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa.
Joskus muut ihmiset voivat kuitenkin rajoittaa tai määrätä liikaa. He voivat vaikuttaa esimerkiksi siihen, keitä saat tavata ja millaista läheisyyttä voit saada.
Muut voivat esimerkiksi sanoa, että et tarvitse läheisyyttä, seksiä tai seurustelua samalla tavalla kuin muut.
He voivat sanoa, ettet saa perustaa perhettä tai hankkia lapsia.
Jos tahdot jonkin ehkäisymenetelmän, sinulle ehkä vastataan, että älä harrasta seksiä. Ehkä muut sanovat, että kädestä pitämisen ja sohvalla suukottelun pitää riittää sinulle.
Muut ihmiset haluavat ehkä suojella sinua sydänsuruilta ja vaikeuksilta. Se ei kuitenkaan anna muille oikeutta määrätä elämästäsi.
Myös vaikeudet kuuluvat elämään.
On tärkeää pitää puolensa
Joskus voi tuntua siltä, että on helpointa suostua siihen, mitä muut määräävät. Se voikin olla helpoin ratkaisu juuri sillä hetkellä.
Muiden tahtoon alistumisesta voi kuitenkin tulla pysyvä tapa.
Oman tahdon piilottamisesta tulee usein paha olo. Se voi olla epämääräinen tunne, jonka syytä ei osaa sanoa. Tuntuu vain tyhjältä, vihaiselta tai alakuloiselta. Mikään ei kiinnosta, kaikki ärsyttää.
Jos et pidä puoliasi seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa, voit jäädä ilman monenlaista iloa ja nautintoa.
Opit tuntemaan itsesi
Kun opettelet pitämään puolesi, opit tuntemaan itsesi. Joudut itse miettimään, millainen ihminen olet, mitä haluat ja tarvitset.
Kun tunnet itsesi, voit luottaa itseesi. Voit tehdä hyviä ja huonoja päätöksiä. Voit onnistua ja epäonnistua, mutta opit kaikesta ja saat elämänkokemusta.
Harjoittele luotettavan ihmisen kanssa
Voit harjoitella omien mielipiteiden kertomista ensin sellaisen ihmisen kanssa, johon luotat ja jonka seurassa sinusta on kiva olla.
Voitte jutella esimerkiksi siitä, miltä jokin asia tai tilanne on sinusta tuntunut tai miltä sinusta tuntuu juuri nyt.
Voitte jutella siitä, millaisia toiveita tai unelmia teillä on.
Voitte harjoitella myös eri mieltä olemista. Voitte aloittaa jostakin helposta asiasta ja siirtyä sitten vaikeisiin aiheisiin.
Harjoitelkaa myös puheenvuoron pyytämistä. Joskus voi käydä niin, että saat tilaisuuden kertoa oman mielipiteesi vain, jos pyydät sitä.
Mitä useammin uskallat sanoa mielipiteesi seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, sitä helpompaa siitä tulee.
Keskustele rauhallisesti
Joskus voi suututtaa, jos tuntuu siltä, että muut eivät kuuntele tai ymmärrä sinua.
Kun keskustelet muiden kanssa, yritä pysyä rauhallisena ja kuunnella, mitä muut sanovat. Kuunteleminen ei tarkoita, että olet muiden kanssaan samaa mieltä. Mutta kun annat puheenvuoron muille, saat puheenvuoron helpommin itsekin.
Jos voit kertoa oman mielipiteesi huutamatta ja loukkaamatta, muut kuuntelevat sinua paremmin.
Älä pelästy siitä, että muut voivat esittää vastaväitteitä. Ne kuuluvat keskusteluun etenkin silloin, kun puhutaan tärkeistä asioista.
Joskus riittää, että vastaat kysymyksiin ”kyllä” tai ”ei”. Aina ei tarvitse esittää monimutkaisia ja vaikeita perusteluja.
Joskus taas tarvitaan vähän enemmän. Voit esimerkiksi kertoa, miltä asiat sinusta tuntuvat tai miksi olet sitä mieltä kuin olet.
Kysy miksi
Puolensa pitämisessä ”miksi?” on hyvä kysymys. Silloin asiaa joutuu miettimään kunnolla.
Jos et ymmärrä toisen ihmisen mielipidettä, pyydä häntä kertomaan, miksi hän on sitä mieltä.
Jos et ymmärrä toisen mielipidettä, sano se hänelle suoraan. Ehkä hän käyttää liian vaikeita sanoja tai puhuu liian monimutkaisesti.
Pyydä, että hän selittää asian uudestaan ja selkeästi. Voit pyytää kertomaan asiasta myös esimerkkien avulla.
Tai voit kysyä: ”Mitä tuo tarkoittaa minun elämässäni?”
Mitä paremmin ymmärrät, mistä keskustellaan, sitä paremmin pystyt pitämään puolesi.
Myös muiden on tärkeää ymmärtää sinun mielipiteesi.
Aikalisä voi auttaa
Joskus keskustelun tarkoitus on päättää jostakin sinua koskevasta asiasta. Jos et ole varma, mitä haluat, pyydä lisää aikaa asian miettimiseen.
On vain vähän asioita, jotka pitää päättää nyt heti. Joskus on hyvä kypsytellä omia ajatuksia ennen päätöksen tekemistä.
Jos haluat, voit pohtia asiaa jonkun luotettavan ihmisen kanssa ennen seuraavaa keskustelua.
Pyydä apua luotettavalta ihmiseltä
Jos sinusta tuntuu, että sinun on yksin vaikea pitää puolesi, pyydä avuksi joku luotettava ja turvallinen ihminen.
Pyydä mukaan sellainen ihminen, joka voi tarvittaessa tukea sinua, mutta antaa sinun ajatella ja puhua itse.
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?
Teksti: Tuula Puranen, 2019
Lue myös: Oikeus seksuaalisuuteen