Oikeus seksuaalisuuteen

Kaksi nuorta pitää toisiaan kädestä kiinni.Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Ne kuuluvat kaikille.

Sinulla on oikeus esimerkiksi

  • nauttia seksuaalisuudesta
  • päättää omaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista
  • saada tietoa seksuaalisuudesta.

Myös toisilla ihmisillä on samat oikeudet. Toisten oikeuksia pitää kunnioittaa eli niitä ei saa loukata.

Oikeus omaan seksuaalisuuteen

Sinulla on oikeus olla seksuaalisesti oma itsesi.

Saat nauttia seksuaalisesta suuntautumisestasi. Saat olla kiinnostunut kenestä haluat ja juuri niin kuin itse haluat.

Sinulla on oikeus ilmaista seksuaalisuuttasi esimerkiksi pukeutumalla niin kuin haluat.

Sinua ei saa syrjiä sukupuolen tai seksuaalisuuden takia. Kukaan ei saa nimitellä tai kiusata sinua.

Kunnioita myös muiden oikeutta omaan seksuaalisuuteen.

Oikeus nauttia

Sinulla on oikeus nauttia omasta kehosta ja omasta seksuaalisuudesta.

Voit nauttia seksuaalisuudestasi yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Voit käyttää myös seksivälineitä ja saada niistä tietoa, jos haluat.

Oikeus päättää

Sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuteesi liittyvistä asioista ja omasta kehostasi.

Sinä päätät, kuka sinuun koskee ja miten sinua kosketaan. Kukaan ei saa koskea sinuun ilman lupaasi.

Voit päättää itse, haluatko seurustella tai mennä naimisiin. Sinulla on myös oikeus erota suhteesta ja olla yksin.

Sinulla on oikeus päättää, hankitko lapsia vai et. Jos et halua lapsia, voit käyttää ehkäisyvälineitä.

Kunnioita sinäkin muiden oikeutta päättää omasta seksuaalisuudestaan.

Oikeus turvallisuuteen

Sinulla on oikeus elää turvassa.

Kukaan saa painostaa tai pakottaa sinua seksiin tai seksuaalisiin tekoihin.

Kukaan ei saa häiritä sinua seksuaalisesti. Seksuaalista häirintää voi olla esimerkiksi seksuaaliset puheet ja koskettelu tai seksuaalisten viestien ja kuvien lähettely.

Sinäkään et saa satuttaa tai loukata muita.

Oikeus yksityisyyteen

Sinulla on oikeus yksityisyyteen ja omaan seksielämään. Saat nauttia seksuaalisuudesta ja seksistä omassa rauhassa.

Sinun ei tarvitse kertoa seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviä asioita muille, jos et halua.

Kunnioita myös toisten yksityisyyttä.

Oikeus tietoon

Sinulla on oikeus saada tietoa seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.

Sinulla on oikeus saada tietoa sellaisessa muodossa, että ymmärrät sen. Voit saada tietoa esimerkiksi selkokielellä tai kuvilla tuettuna.

Sinulla on oikeus saada opetusta ja ohjausta seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa koko elämäsi ajan.

Voit saada tietoa ja apua myös perhesuunnitteluun. Lasten hankinta ja ehkäisy ovat perhesuunnittelua.

Oikeus saada apua

Sinulla on oikeus saada apua seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa.

Voit saada apua esimerkiksi

  • terveydenhoitajalta
  • lääkäriltä
  • seksuaaliterapeutilta
  • seksuaalineuvojalta.

Oikeus vaikuttaa

Sinulla on oikeus kertoa omat mielipiteesi. Voit osallistua toimintaan, joka lisää seksuaalista hyvinvointia yhteiskunnassa.

Pohdi ja keskustele

Omasta seksuaalisuudesta ja omista oikeuksista kannattaa jutella luotettavien ihmisten kanssa.

Voit pohtia ja jutella esimerkiksi seuraavista asioista:

  • Toteutuvatko seksuaalioikeudet sinun elämässäsi?
  • Jos eivät toteudu, miksi?
  • Mitä haluaisit muuttaa elämässäsi?
  • Miten muutos onnistuisi?

Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?

Kysy Seksuaalineuvolta

Teksti: Jenni Sipilä ja Henna Kekkonen, 2023

Lähteet ja lisätietoa: