Pidä puolesi

Nuori kehitysvammainen nainen kädet puuskassa

Joskus voi olla vaikea pitää puolensa asioissa, jotka liittyvät seksuaalisuuteen. Tämä kirjoitus antaa vinkkejä siihen, miten voit pitää puolesi.

Puolensa pitäminen voi tuntua vaikealta

Puolensa pitäminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että uskallat kertoa muille ihmisille mielipiteesi. Uskallat kertoa esimerkiksi ohjaajille ja vanhemmille, mitä haluat ja tarvitset.

Puolensa pitäminen on myös kieltäytymistä niistä asioista, joita et halua.

Puolensa pitäminen voi tuntua vaikealta. Seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa se voi tuntua erityisen hankalalta.

Seksuaalisuudesta puhuminen ja puolensa pitäminen voi tuntua vaikealta, koska seksuaalisuuteen liittyy yhä häpeää.

Seksuaalisuudesta puhuminen voi olla vaikeaa myös siksi, että siitä on liian vähän tietoa.

Kun ymmärtää omaa seksuaalisuuttaan ja tuntee omat oikeutensa, on helpompi pitää puolensa.

Puolensa pitäminen vaatii rohkeutta

Yleensä puolensa joutuu pitämään, kun jutellaan itseä koskevista asioista. Sellaisessa tilanteessa voi olla paikalla esimerkiksi äiti, isä tai ohjaaja.

Joskus oman mielipiteen kertominen muille voi tuntua vaikealta. Voi tuntua siltä, että toinen tietää kaiken paremmin. Ehkä pelkäät, että toinen ihminen voi tehdä ikäviä päätöksiä tai suuttua, jos olet eri mieltä kuin hän.

Sinulla voi olla huonoja kokemuksia tilanteista, joissa olet yrittänyt pitää puoliasi. Lopulta olet ehkä vain suostunut muiden päätöksiin ja tottunut siihen, että muut päättävät sinun puolestasi.

Sinun ajatuksesi ovat tärkeitä

Muista, että sinä olet yhtä arvokas ja tärkeä kuin ne, joiden kanssa keskustelet sinun asioistasi.

Sinun ajatuksesi, tunteesi ja kokemuksesi ovat yhtä tärkeitä kuin muiden ihmisten.

Sinulla on samanlainen ihmisarvo ja samat seksuaalioikeudet kuin muilla.

Sinulla on oikeus pitää puolesi. Sinulla on oikeus päättää omista asioistasi.

Vain sinä voit tietää, miltä sinusta tuntuu. Vain sinä itse voit elää sinun elämääsi. Siksi muiden ei pitäisi päättää sinun puolestasi.

Nuori kehitysvammainen nainen osoittaa itseään

On tärkeää pitää puolensa

Joskus tuntuu siltä, että on helpointa suostua siihen, mitä muut määräävät. Se voikin olla helpoin ratkaisu juuri sillä hetkellä.

Muiden tahtoon alistumisesta voi kuitenkin tulla pysyvä tapa. Lopulta muut päättävät puolestasi ihan pienetkin asiat.

Jos et pidä puoliasi, voit jäädä ilman niitä asioita, jotka sopisivat juuri sinulle parhaiten. Voit jäädä ilman asioista, jotka tekisivät elämästäsi mahdollisimman hyvän.

Jos et pidä puoliasi seksuaalisuuden asioissa, voit jäädä ilman monenlaista iloa, nautintoa ja kauneutta. Voit jäädä ilman sellaisia kokemuksia, jotka parantaisivat elämänlaatuasi.

Muut ihmiset haluavat ehkä suojella sinua sydänsuruilta ja vaikeuksilta. Suojelunhalu ei kuitenkaan anna muille oikeutta määrätä elämääsi, sillä myös vaikeudet kuuluvat elämään.

Opit tuntemaan itsesi

Alistumisesta ja oman tahdon piilottamisesta tulee vähitellen paha olo. Se voi olla epämääräinen tunne, jonka syytä ei oikein osaa sanoa. Tuntuu vain tyhjältä, vihaiselta tai alakuloiselta. Mikään ei kiinnosta, mikään ei huvita, kaikki ärsyttää. Kaikki on ihan samantekevää.

Kun opit pitämään puolesi, opit tuntemaan itseäsi. Joudut itse miettimään, millainen ihminen olet, mitä haluat ja tarvitset.

Kun tunnet itsesi, pystyt luottamaan itseesi. Voit tehdä hyviä ja huonoja päätöksiä. Voit onnistua ja epäonnistua, mutta opit kaikesta ja saat elämänkokemusta.

Puolensa pitämistä voi harjoitella

Jos asut lapsuudenkodissa tai asumisyksikössä, vanhemmat ja henkilökunta voivat vaikuttaa paljon siihen, miten toteutat seksuaalisuuttasi.

Seksuaalisuuteen liittyviä asioita ovat esimerkiksi

  • sukupuoli
  • tunteet
  • läheisyys
  • kosketus
  • seksi
  • itsetyydytys
  • rakastelu ja yhdyntä
  • seurustelu ja parisuhde
  • ehkäisy
  • lasten saaminen ja perheen perustaminen.

Mitä useammin uskallat sanoa mielipiteesi seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, sitä helpompaa siitä tulee.

Voit harjoitella omien mielipiteiden kertomista ensin sellaisen ihmisen kanssa, johon luotat ja jonka seurassa sinusta on kiva olla.

Harjoitelkaa myös puheenvuoron pyytämistä. Joskus voi nimittäin käydä niin, että saat tilaisuuden kertoa oman mielipiteesi vain, jos pyydät sitä.

Muut eivät tiedä, mitä tarvitset

Muut ihmiset voivat tukea sinua seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Joskus he voivat myös rajoittaa ja määrätä liikaa. He voivat vaikuttaa siihen, keitä saat tavata ja millaista läheisyyttä voit saada.

Muut voivat sanoa, että et tarvitse läheisyyttä, seksiä tai seurustelua samalla tavalla kuin muut.

He voivat sanoa, ettet saa perustaa perhettä tai hankkia lapsia, vaikka haluaisit.

Jos tahdot jonkin ehkäisymenetelmän, sinulle ehkä vastataan, että älä harrasta seksiä. Ehkä muut sanovat, että kädestä pitämisen ja sohvalla suukottelun pitää riittää sinulle. Vaikka itse haluaisit viettää öitä yhteisessä sängyssä.

Keskustele rauhallisesti

Joskus voi suututtaa, jos tuntuu siltä, että muut eivät kuuntele tai ymmärrä sinua.

Kun keskustelet muiden kanssa, yritä pysyä rauhallisena ja kuunnella, mitä muut sanovat. Kuunteleminen ei tarkoita, että olisit muiden kanssaan samaa mieltä. Mutta kun annat puheenvuoron muille, saat puheenvuoron itsekin helpommin.

Jos voit kertoa oman mielipiteesi rähjäämättä, huutamatta ja loukkaamatta, muut kuuntelevat sinua paremmin.

Älä pelästy siitä, että muut voivat esittää vastaväitteitä. Ne kuuluvat keskusteluun etenkin silloin, kun on kysymys isoista asioista.

Joskus voi riittää, että vastaat kysymyksiin ”kyllä” tai ”ei”. Aina ei tarvitse esittää monimutkaisia ja vaikeita perusteluja.

Joskus taas tarvitaan vähän enemmän. Voit kertoa esimerkiksi, miltä puheena oleva asia sinusta tuntuu tai miksi olet sitä mieltä kuin olet.

Harjoittele ystävän kanssa

Voit harjoitella tunteista ja toiveista puhumista vaikka ystävän kanssa. Voitte jutella siitä, miltä jokin asia tai tilanne on tuntunut tai miltä sinusta juuri nyt tuntuu.

Voitte myös harjoitella eri mieltä olemista. Voitte aloittaa jostakin helposta asiasta ja siirtyä sitten vaikeampiin aiheisiin.

Jos tuntuu siltä, että harjoittelu ei onnistu kahdestaan, pyytäkää mukaan lisää sellaisia ihmisiä, jotka mielellään auttavat harjoittelussa.

Kysy miksi

Puolensa pitämisessä ”miksi?” on hyvä kysymys. Silloin asiaa joutuu miettimään kunnolla.

Jos et ymmärrä toisen ihmisen mielipidettä sinua koskevasta asiasta, pyydä häntä kertomaan, miksi hän on sitä mieltä. Varaudu kuitenkin siihen, että hän kysyy saman kysymyksen sinulta. Mieti valmiiksi perustelut omalle mielipiteellesi.

Jos et ymmärrä toisen mielipidettä, voit sanoa sen hänelle suoraan. Ehkä hän käyttää liian vaikeita sanoja tai puhuu liian monimutkaisesti.

Pyydä, että hän selittää asian uudestaan ja selkeästi. Voit pyytää häntä kertomaan asiasta vaikkapa esimerkkien avulla. Tai voit kysyä: ”Mitä tuo tarkoittaisi minun elämässäni?”

Mitä paremmin ymmärrät, mistä keskustellaan, sitä paremmin pystyt pitämään puolesi.

Myös muiden on tärkeää ymmärtää sinun mielipiteesi. Kun he ymmärtävät sinua, heidän on helpompi olla mukana keskustelussa.

Aikalisä voi auttaa

Joskus keskustelun tarkoitus on päättää jostakin sinua koskevasta asiasta. Mutta et ehkä ole varma, mitä haluat. Pyydä silloin rohkeasti lisää aikaa asian miettimiseen.

On hyvin vähän asioita, jotka pitää päättää nyt heti. Joskus on hyvä kypsytellä omia ajatuksia ennen päätöksen tekemistä.

Jos haluat, voit pohtia asiaa jonkun luotettavan ihmisen kanssa ennen seuraavaa keskustelua. Hän voi kuunnella ja tehdä sellaisia kysymyksiä, joiden pohtiminen auttaa sinua selvittämään itsellesi, mitä haluat tai tarvitset.

Keskusteluun osallistuminen voi jännittää tai sen aikana voi tulla muita voimakkaita tunteita. Silloin voit sanoa suoraan, että nyt sinua jännittää, ujostuttaa tai hävettää, mutta siitä huolimatta haluat sanoa mielipiteesi. Ihmiset suhtautuvat yleensä ymmärtäväisesti esimerkiksi jännittämiseen.

Pyydä apua luotettavalta ihmiseltä

Jos sinusta tuntuu, että sinun on yksin vaikea pitää puolesi jossakin tärkeässä keskustelussa, pyydä mukaan joku luotettava ja turvallinen ihminen.

Pyydä mukaan sellainen ihminen, joka voi tarvittaessa tukea sinua, mutta antaa sinun ajatella ja puhua itse.

Seksuaalioikeudet kuuluvat kaikille

Seksuaalisuutta voi ajatella hyvin monella tavalla. Kun on kysymys puolensa pitämisestä, voit ajatella sitä seksuaalioikeuksien kautta. Puolensa pitäminen ja oikeudet liittyvät usein yhteen.

Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Sinulla on esimerkiksi oikeus saada tietoa seksuaalisuudesta. Muita oikeuksiasi ovat esimerkiksi oikeus saada seksuaaliterveyden palveluja sekä oikeus vaikuttaa itseäsi koskeviin asioihin ja ilmaista mielipiteesi.

Seksuaalioikeudet tarkoittavat myös oikeutta olla seksuaalisesti juuri sellainen kuin olet.

Oikeus saada tietoa

Oikeus tiedon saamiseen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että muut eivät saa estää sinua hankkimasta tietoa seksuaalisuudesta. Tiedon pitää myös olla saavutettavissa eli selkokielistä tai muulla tavalla ymmärrettävää.

Jos et ymmärrä jotakin seksuaalisuutta tai seksiä koskevaa tietoa, kysy rohkeasti esimerkiksi ohjaajalta. Voit myös pyytää, että ohjaaja neuvoo, mistä voit saada lisää tietoa. Tarvittaessa voit keskustella myös lääkärin tai terapeutin kanssa.

Kun sinulla on tarpeeksi tietoa seksuaalisuudesta ja tunnet itsesi seksuaalisesti, tiedät itse mitä toivot, haluat ja tarvitset. Osaat myös paremmin erottaa, mikä muiden ihmisten puheissa on tietoa ja mitkä mielipiteitä. Tämäkin voi olla hyödyllinen taito puolensa pitämisessä.

Kunnioita yksityisyyttäsi

Seksuaalisuus on yksityisasia ja saat puolustaa yksityisyyttäsi. Saat itse valita, mitä kerrot ja kenen kanssa juttelet seksuaalisuudesta. Esimerkiksi lääkärille, terveydenhoitajalle tai terapeutille kertominen voi olla sinulle hyväksi.

Sen sijaan muille ihmisille sinun ei tarvitse kertoa mitään, jos et halua. Voit sanoa kysyjälle asiallisesti, että nämä asiat ovat yksityisiä, etkä keskustele niistä hänen kanssaan.

Teksti: Tuula Puranen 2019

Lisätietoa selkokielellä:
Seksuaalinen turvallisuus (www.seteke.fi)