Seurustelu ja parisuhde
Seurustelukumppanin voi löytää esimerkiksi opiskelupaikasta, harrastuksista tai leireiltä. Nykyisin monet tapaavat toisensa netissä tai sosiaalisessa mediassa.
Jos tapaa mukavan ihmisen, voi haluta tutustua häneen.
Tutustumisessa kannattaa edetä hitaasti ja olla kohtelias. Aluksi voi jutella ja kysellä kuulumisia tai lähetellä vaikkapa viestejä. Kun on ensin tutustunut, voi alkaa tapailla useammin.
Seurustelu on yhteinen sopimus
Kun on tutustunut ihmiseen, josta pitää ja jonka kanssa haluaa olla, voi ehdottaa seurustelua.
Seurustella voi vain yhden ihmisen kanssa kerralla.
Seurustelun aloittamiseen ei ole yhtä oikeaa ikää. Jotkut kokeilevat seurustelua jo murrosiässä, toiset vasta myöhemmin.
Joskus voi käydä niin, että itse haluaisi seurustella, mutta toinen ei. Se voi tuntua pahalta.
Seurustelu on aina yhteinen sopimus. Toista ei voi pakottaa seurustelemaan.
Mitä sanoa, kun ei halua seurustella?
Joskus voi saada viestin henkilöltä, jonka kanssa ei halua seurustella. Silloin on hyvä miettiä, miten kieltäytyä kohteliaasti.
Miten toisella voi antaa pakit loukkaamatta häntä?
Kannattaa miettiä, miten haluaisi itse kuulla asian.
Ihastuminen ja rakastuminen
Seurusteluun kuuluu ihastuminen. Ihastuminen tuntuu usein jännittävältä ja hyvältä.
Ihastuminen voi ajan kuluessa muuttua rakkaudeksi. Kun ihmiset ovat rakastuneita, he välittävät ja huolehtivat toisistaan.
Ihastuneet tai rakastuneet tekevät asioita yhdessä. He esimerkiksi liikkuvat yhdessä kaupungilla, käyvät elokuvissa tai kahvilassa ja kyläilevät toistensa luona.
Seurusteluun liittyy hellyys ja läheisyys. Toisiinsa ihastuneet ihmiset voivat suukotella ja pitää toisiaan kädestä kiinni.
Jotkut haluavat kokeilla seksiä. Seksi on toimintaa, joka tuottaa mielihyvää.
Seksi voi olla monenlaisia asioita. Se voi olla koskettelua tai hyväilyä tai siinä voidaan suudella toista ihmistä eri paikkoihin. Yhdyntä tai rakastelu ovat vain yksi seksin muoto.
Seksi on hyvin yksityinen asia ja jokainen kokee seksin omalla tavallaan.
Seksissä saa tehdä toiselle vain sellaista, mitä hän haluaa ja mihin hän antaa luvan. Seksissä ei saa tehdä mitään sellaista, mitä toinen ihminen ei tahdo.
Seksistä pitää sopia ja päättää yhdessä. Seurusteluun ei tarvitse kuulua seksiä.
Uskollisuus on tärkeää
Tärkeä asia seurustelun aikana on uskollisuus. Kun seurustelee jonkun kanssa, ei voi samaan aikaan aloittaa suhdetta toisen kanssa.
Toisen pettäminen on loukkaavaa, ja siitä seuraa paljon pahaa mieltä. On tärkeää kunnioittaa omaa rakastaan.
Mustasukkaisuus
Joskus seurustelevalle parille tulee riitaa. Riidat voi ratkaista puhumalla ja sopimalla asioista.
Yleinen syy riitaan on mustasukkaisuus. Jos näkee oman kumppanin esimerkiksi halaavan toista henkilöä, voi tuntua pahalta. Ihminen voi olla epävarma siitä, pitääkö kumppani enää hänestä. Tätä sanotaan mustasukkaisuudeksi.
Mustasukkaisuudesta on hyvä puhua kumppanilleen tai jollekin luotettavalle ihmiselle.
Parisuhteen päättyminen
Joskus ihmisille käy niin, etteivät he pysty sopimaan riitojaan. Silloin on mahdollista erota eli lopettaa seurustelu.
Erota voi myös silloin, jos seurustelukumppani ei tunnu itselle sopivalta.
Jos kumppani on ilkeä tai lyö, pitää erota. Asiasta kannattaa myös puhua luotettavalle ihmiselle.
Ero voi tuntua vaikealta ja surulliselta. Ero voi tuntua myös helpottavalta.
Eron jälkeen kannattaa keksiä itselleen mukavaa tekemistä. Erosta kannattaa myös jutella jollekin luotettavalle ihmiselle.
Avoliitto ja avioliitto
Suomessa useat parit muuttavat asumaan yhteiseen kotiin. Kun pari asuu yhdessä, puhutaan avoliitosta.
Jotkut haluavat mennä myös kihloihin ja hankkia sormukset merkiksi kihlauksesta. Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta.
Naimisiinmeno tarkoittaa avioliittoa. Avioliitto on kumppanien yhteinen sopimus. Yleensä parit menevät naimisiin kirkossa. Jos ei kuulu kirkkoon, voi mennä naimisiin maistraatissa.
Kun ihmiset menevät naimisiin, he lupaavat pitää huolta toisistaan ja rakastaa toisiaan.
Jotkut avioparit hankkivat lapsia. Kaikki parit eivät halua tai saa lapsia.
Kunnioitus on tärkeää
Avioliitossa pitää kunnioittaa puolisoaan. Toiselle pitää myös antaa tilaa tehdä omia asioita. Toista ihmistä ei voi määräillä tai omistaa.
Ongelmista saa ja pitääkin puhua puolison kanssa. Avio-ongelmista on mahdollista jutella myös parisuhdeterapeutin kanssa.
Suomessa on mahdollista saada avioero, jos ongelmia ei saada ratkaistua.
Tasa-arvoinen avioliittolaki
Tasa-arvoinen avioliittolaki astui Suomessa voimaan vuonna 2017. Tämä tarkoittaa sitä, että myös homoparit ja lesboparit voivat mennä naimisiin. He saavat samat oikeudet kuin heteroparit.
Teksti:
- Seksuaalineuvoja Satu Hyttinen, Keskuspuiston ammattiopisto 2017
- Mira Vihmo, 2018
Kuvat: iStockphotos