Seurustelu ja parisuhde

Kumppanin eli tyttöystävän tai poikaystävän voi löytää esimerkiksi opiskelupaikasta, harrastusten parista tai leireiltä. Nykyisin monet tapaavat toisensa myös sosiaalisessa mediassa.

Jos tapaa mukavan ihmisen, voi haluta tutustua häneen. Tutustumisessa kannattaa edetä hitaasti ja olla kohtelias. Aluksi voi jutella ja kysellä kuulumisia tai lähetellä viestejä. Kun on ensin tutustunut, voi myöhemmin alkaa tapailla useammin.

Seurustelu on yhteinen sopimus

Kun on tutustunut ihmiseen, josta pitää ja jonka kanssa haluaa olla, voi ehdottaa seurustelua. Seurustelu on yhteinen sopimus, eikä toista voi pakottaa seurustelemaan. Seurustella voi vain yhden ihmisen kanssa kerrallaan. Ei ole olemassa oikeaa ikää aloittaa seurustelu. Jotkut nuoret kokeilevat seurustelua jo murrosiässä, toiset myöhemmin.

Mitä sanoa, kun ei halua seurustella?

Joskus voi saada viestin henkilöltä, jonka kanssa ei halua seurustella. Silloin on hyvä miettiä, miten kieltäytyä kohteliaasti. Miten antaa toisella pakit loukkaamatta häntä? Siihen auttaa, että miettii, miten haluaisi itse kuulla asian. Joskus voi käydä niin, että itse haluaisi seurustella, mutta toinen ei. Se voi tuntua pahalta.

Ihastuminen

Seurusteluun kuuluu se, että ollaan ihastuneita. Ihastuminen tuntuu usein jännittävältä ja hyvältä, ja se voi ajan kuluessa muuttua rakkaudeksi.

Kun ihmiset ovat rakastuneita, he välittävät ja huolehtivat toisistaan. He tekevät asioita yhdessä, esimerkiksi liikkuvat yhdessä kaupungilla, käyvät elokuvissa tai kahvilassa ja kyläilevät toistensa luona.

Seurusteluun liittyy hellyys ja läheisyys. Toisiinsa ihastuneet ihmiset voivat pitää kädestä kiinni ja suukotella. Jotkut haluavat kokeilla seksiä eli rakastelua seurusteluaikana. Molempien kannattaa kuitenkin miettiä sekä yksin että yhdessä, onko valmis rakastelemaan. Seurusteleminen ei tarkoita, että on pakko kokeilla seksiä.

Uskollisuus on tärkeää

Tärkeä asia seurustelun aikana on uskollisuus. Kun seurustelee jonkun kanssa, ei voi samaan aikaan aloittaa suhdetta toisen kumppanin kanssa. Toisen pettäminen on loukkaavaa, ja siitä seuraa paljon pahaa mieltä. On hyvin tärkeää kunnioittaa omaa rakastaan.

Mustasukkaisuus

Joskus seurustelevalle parille tulee riitaa. Riidat voi ratkaista puhumalla ja sopimalla asioista. Yleinen syy riitaan on mustasukkaisuus. Jos näkee tyttöystävän tai poikaystävän esimerkiksi halaavan jotain toista henkilöä, voi tuntua pahalta. Ihminen voi olla epävarma siitä, pitääkö kumppani enää hänestä. Tätä sanotaan mustasukkaisuudeksi. Mustasukkaisuudesta on hyvä puhua kumppanilleen tai jollekin luotettavalle ihmiselle.

Parisuhteen päättyminen

Joskus ihmisille käy niin, etteivät he pysty sopimaan riitojaan. Silloin on mahdollista erota. Erota voi myös silloin, jos seurustelukumppani ei tunnu itselle sopivalta. Jos kumppani on ilkeä tai lyö, pitää erota. Ero voi tuntua vaikealta ja surulliselta. Joillekin ihmisille ero voi olla myös helpottava ratkaisu. Eron jälkeen kannattaa keksiä itselleen mukavaa tekemistä. Ei kannata jäädä yksin suremaan. Erosta voi myös jutella jollekin luotettavalle ihmiselle.

Avoliitto ja avioliitto

Suomessa useat nuoret parit muuttavat asumaan yhteiseen kotiin. Tällöin pari huolehtii yhdessä omasta kodista. Kun pari asuu yhdessä, puhutaan avoliitosta. Jotkut haluavat mennä myös kihloihin, ja usein hankitaan sormukset merkiksi kihlauksesta. Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta.
Avioliitto tarkoittaa naimisiinmenoa, joka on kumppanien yhteinen sopimus. Yleensä parit menevät naimisiin kirkossa. Jos ei kuulu kirkkoon, voi mennä naimisiin maistraatissa. Kun ihmiset menevät naimisiin, he lupaavat pitää huolta toisistaan ja rakastaa toisiaan. Useat avioparit hankkivat lapsia eli perustavat perheen. Kaikki parit eivät halua tai saa lapsia.

Kunnioitus on tärkeää

Avioliitossa pitää kunnioittaa puolisoaan. Toiselle pitää myös antaa tilaa tehdä omia asioita. Toista ihmistä ei voi määräillä tai omistaa. Ongelmista saa ja pitääkin puhua puolison kanssa. Avio-ongelmista on mahdollista jutella myös parisuhdeterapeutin luona. Suomessa on mahdollista saada avioero, jos ongelmia ei saada ratkaistua.

Tasa-arvoinen avioliittolaki

Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan Suomessa 1.3.2017. Tämä tarkoittaa sitä, että homoparit ja lesboparit voivat myös mennä naimisiin. He saavat samat oikeudet kuin heteroparit.

Teksti: seksuaalineuvoja Satu Hyttinen, Keskuspuiston ammattiopisto, 5/2007

Lisäyksiä Mira Vihmo 2018

Kuva: iStockphotos