Avustaja seksiin?

Onko vammaisella ihmisellä mahdollisuutta saada avustajaa seksiin, jos vaikka itsetyydytys on hänelle vaikeaa? Avustaja siis tulisi auttamaan siitä ja saisi siitä palkkaa. Vai olisiko tuo prostituutiota ja jollain tapaa väärin? Muistan lukeneeni joskus 2000-luvun alussa suomalaisesta miehestä, joka harrasti seksiä vammaisten naisten kanssa rahasta ja toivoisin, että joku vaikka auttaisi minua laukeamaan tyydyttämällä minua käsin.

Vastaus:

Suomessa ei ole seksiavustajia, jotka avustavat aktiivisesti vammaisia ihmisiä saamaan seksuaalista nautintoa. Lähtökohta on, että työntekijöitä ei ole paikalla, kun henkilö harrastaa seksiä tai tyydyttää itseään.

Työntekijän työhön voi kuulua passiivinen avustaminen. Se tarkoittaa sitä, että hän voi edistää asiakkaan omia keinoja seksuaalisen nautinnon hankkimisessa. Tällasta avustamista voi olla esimerkiksi

  • Parin asettaminen asentoon, jossa he kykenevät koskettelemaan toisiaan.
  • Itsetyydytykseen tarvittavan apuvälineen esivalmistelu asiakkaan kanssa.

Asiakkaalla on oikeus seksuaalisiin tarpeisiin ja työntekijän tulee kohdata asiakkaan seksuaalisuus kunnioittavasti. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa avustamaan seksissä. Sekä asiakkaalle että työntekijälle kuuluu seksuaalinen itsemääräämisoikeus ja oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen.

Prostituutin käyttö ei ole väärin. Jos henkilö toimii seksityöläisenä omasta halustaan, on se ok. Voisiko sinulla olla mahdollisuus ostaa prostituutin palveluja?