Intiimialueen kysymyksiä

Minulla on muutama intiimialueen kysymys.

Mitä tarkoitaa tietyt merkinnät joissakin pikkuhousun suojan pakkauksissa?

Joissakin on, että jopa 2-4 sidettä samaan aikaan. Välillä pidänkin kahta sidettä samanaikaisesti.

Voiko tai pitääkö bikinin tai uimapuvun alla pitää pikkuhousun suojaa, jos on kuukautiset. Tai kun joskus tulee pissaa housuun. Minulla tulee joskus hieman pissaa housuun, jos saan vaikka oikein naurukohtauksen.

Vastaus:

Hei!

Pikkuhousunsuojia käytetään yleensä vain yksi kerrallaan. Pikkuhousunsuoja kiinnitetään alushousuihin.

Jos on runsaat kuukautiset, pikkuhousunsuojan voi laittaa varmistukseksi pitkien housujen haaroväliin. Silloin kuukautissiteestä tai tamponista ohi mennyt vuoto ei sotke housuja.

Bikinin tai uimapuvun kanssa voi pitää pikkuhousun suojaa esimerkiksi rannalla. Se pitää muistaa ottaa pois, ennen kuin menet veteen. Vedessä pikkuhousunsuoja kastuu läpimäräksi.

Jos pelkäät pissan karkaavan vedessä, voit käydä juuri ennen veteen menoa pissalla.

Pissaa voi karata housuun keneltä tahansa, kun nauraa tai yski. Jos pissankarkailua ei tapahdu usein, pikkuhousunsuoja riittää hyvin suojaksi.

Jos pissaa tulee housuun usein, kannattaa käydä lääkärillä selvittämässä pissankarkailun syy. Syy voi olla esimerkiksi tulehdus.

Pissankarkailua voi hoitaa. Pissankarkailun syy voi olla esimerkiksi tulehdus.

Pissan karkailuun on olemassa myös omia suojia, jotka estävät pissan hajua paremmin kuin pikkuhousunsuoja. Tärkeää on huolehtia puhtaudesta eli vaihtaa suojaa ja alushousuja riittävän usein sekä peseytyä.