Joutuuko seksistä helvettiin?

Isäni yllätti minut harrastamasta itsetyydytystä ja raivostui minulle, koska isän mukaan sellaista ei saa tehdä. Myös äiti raivostui minulle ja nyt minua vahditaan koko ajan.

Miksi itsetyydytystä ei saa harrastaa ja miksi vanhempien mielestä minä en saisi tietää siitä mitään?

Vanhempieni mukaan seksi on synti, josta joutuu helvettiin. Mitä jos minä joudun helvettiin? Tai mitä jos vanhempani joutuvat sinne, koska hekin ovat ehkä tehneet seksiä, kun heillä on monta lasta?

Jos vanhempani saavat tietää, että olen lähettänyt tämän tekstin teille, niin he taatusti rankaisevat minua kovasti. Olen 13-vuotias poika.

Vastaus:

Olet murrosiässä ja tuossa vaiheessa on normaalia, että seksi alkaa kiinnostaa. Kaikilla on oikeus saada tietoa seksuaalisuudesta ja seksistä. Näiltä Vernerin sivuilta löydät selkokielistä tietoa aiheesta.

Kaikilla on myös oikeus kosketella omaa kehoaan ja harrastaa itsetyydytystä, jos niin haluaa. Nämä oikeudet kuuluvat seksuaalioikeuksiin. Seksuaalioikeudet ovat maailmanlaajuisia eli ne koskevat kaikkia ihmisiä.

Suomen laki ei myöskään kiellä seksin ja itsetyydytyksen harrastamista. Siitä ei saa rangaistusta.

On kuitenkin uskontoja, jotka pitävät seksiä ja itsetyydytystä syntinä. Tämä ajatus on uskomus. Siihen uskovat ihmiset, jotka kuuluvat uskontoon. Heidän on vaikea ymmärtää, että asia voisi olla toisin.

Olet vaikeiden asioiden parissa ja huomaat, että omat ajatuksesi ovat erilaisia kuin vanhempien ajatukset. Tämä on varmasti hankalaa. Olet rohkea, kun uskalsit kysyä asiaa meiltä!

Olisi hyvä, että puhuisit hämmennyksestä ja pelosta jollekin. Olisiko sinun mahdollista jutella asiasta esimerkiksi koulun kuraattorille tai terveydenhoitajalle?