Kondomi, liukuvoide ja haavat

Terve hei

Pitääkö ensimmäisessä yhdynnässä käyttää kondomia, jos haluaa heittää siemensyöksyn?

Ja pitääkö muistaa käyttää liukuvoidetta, jos se on tiukka.

Ja jos tulee suihkussa haava arkaan paikkaan, niin millä tavalla voin pestä sen kohdan? Kannattaako käyttää saippuaa.

Vastaus:

Terve!

Kyllä jo ensimmäisessä yhdynnässä kannattaa käyttää kondomia. Kondomi suojaa seksitaudeilta. Se estää myös raskauden. Eli ilman kondomia nainen voi tulla raskaaksi.

Liukuvoide on liukastetta. Se estää haavaumien syntymistä sukupuolielimiin. Liukuvoide ehkäisee myös kondomin hajoamista. Liukuvoide voi lisätä seksissä myös nautintoa. Liukuvoidetta kannattaa siis käyttää.

Peniksen iho on aika ohut ja herkkä. Siihen voi tulla haavaumia esimerkiksi itsetyydytyksen aikana. Siksi on hyvä varoa, ettei venytä esinahkaa liikaa.

Peniksen haavat eivät yleensä ole vaarallisia ja niitä hoidetaan samalla tavalla kuin muitakin haavoja.

Haava kannattaa pitää puhtaana. Se pestään vain vedellä ei saippualla.

Ihon on hyvä antaa välillä tuulettua löysissä vaatteissa tai ilman housuja.

Haavalle voi myös levittää apteekista saatavia voiteita. Näitä ovat esimerkiksi Ceridal-öljy ja Bepanthen.

Ennen haavan parantumista kannattaa välttää alueen ylimääräistä koskettelua ja hankaamista.

Yleensä peniksen haavat paranevat nopeasti ja itsestään. Haava kannattaa näyttää lääkärille tai terveydenhoitajalle, jos haavan alue alkaa punoittaa, kuumottaa, haista tai kipeytyä entisestään.

Asiassa ei ole mitään hävettävää. Lääkärit ja terveydenhoitajat ovat tottuneet peniksen haavoihin.