Kuuluuko seksuaalisuus kaikille?

Eikös seksuaalisuuden ja siitä nauttimisen pitäisi kuulua kaikille?

Minä olen keskiasteisesti kehitysvammainen tyttö. En ole koskaan saanut seksuaalisuudesta oikein mitään neuvoja. Koulussa tai missään ei puhuttu näistä asioista.

Vasta tätä lukiessa olen ajatellut, että nauttiminen pimpin koskettelusta kuuluu minullekin. Vaikka olen pikkutytön tasoinen, 8-vuotias älyllisesti. Ja älykkyysosamääräni on jotakin 47-48.

Tykkään leikkiä prinsessaleikkejä ja katson lastenohjelmia. Mutta minullekin pitäisi kuulua seksuaalisuus, vaikka olen ohjaajien ja muiden mielestä sellainen suloinen, ihana tyttö, joka pitää tukan saparoilla ja leteillä.

On hyvä olla sellainen, jota pidetään ihanana prinsessana. Ja minua pidetään kävelevänä esimerkkinä inhimilisyydestä ja aitoudesta. Silti seksuaalisuus kuuluu keskiasteisesti kehitysvammaiselle tytöllekin.

Vastaus:

On inhimillistä ja aitoa olla seksuaalinen.

Sinulla on oikeus tutustua itseesi ja nauttia seksuaalisista kokemuksista. Sinulla on oikeus tulla kohdelluksi aikuisena ja naisena.

Keskiasteinen älyllinen kehitysvamma ei tarkoita sitä, että olet 8-vuotias lapsi. Tarvitset jonkin verran tukea arkeen, mutta sinulla on myös paljon taitoja ja kyky oppia uutta. Lisäksi kehityt koko ajan, kun koet uusia asioita ja käytät kykyjäsi jokapäiväisessä elämässä.

Et ole seksuaalisesti tietämätön 8-vuotias lapsi.

Pelkäätkö, että sinusta ei enää pidetä, jos käyttäydyt niin kuin aikuinen nainen?

Sinä saat tehdä ja haluta samoja asioita kuin kaikki muutkin ikäisesi ihmiset.

Saat edelleen leikkiä prinsessaleikkejä ja katsoa lasten ohjelmia, jos nautit niistä.

Voit lukea lisää seksuaalisuudesta selkokielellä Seteken sivuilta