Miksi minulla ei seiso nykyään?
Miksi minun penikseni ei seiso nykyään koskaan ja joskus onnistun saamaan sen melkein seisomaan, niin se löystyy heti? Olen 35-vuotias ja tämä ongelma on pahentunut noin vuoden aikana. Lääkärille en voi tämän vuoksi mennä.
Vastaus:
Lievät erektiohäiriöt kuuluvat miehen elämään. Syynä on usein stressi, väsymys tai suorituspaineet. Sinun kannattaa jutella asiasta kumppanisi kanssa. Tarvitset itsellesi aikaa ja rauhaa. Seksin ei pidä olla suorittamista, vaan sen pitäisi tuottaa iloa ja mielihyvää.
Apua voi hakea myös seksuaalineuvojalta tai terapeutilta. Heidän kanssaan voi asiasta puhua luottamuksella.
Kerroit kuitenkin, että erektiohäiriösi on kestänyt jo pitkään. Silloin on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Erektiohäiriö voi olla oire jostain vaivasta. Se voi johtua esimerkiksi lääkityksestä tai eturauhasvaivasta. Nämä asiat voi lääkäri tutkia ja hoitaa.
Sanoit kysymyksessäsi, ettet voi mennä lääkärille. Rohkaisen sinua kuitenkin menemään. Seksuaaliterveys on tavallinen osa ihmisen terveyttä ja hyvinvointia. Se on asia josta voi ja saa puhua myös lääkärin vastaanotolla. Suomessa on myös muutamia miesten seksuaaliterveyteen perehtyneitä lääkäreitä esimerkiksi Juhana Piha ja Vilho Ahola.