Paisuvaiskudoksen toiminta

Mistä tietää onko pippelin paisuvaiskudos kunnossa? Muuttuuko se iän myötä jotenkin?

Vastaus

Hei

Miehillä ja pojilla on paisuvaiskudosta pippelissä eli peniksessä. Kun mies kiihottuu, paisuvaiskudos täyttyy verellä ja mies saa erektion.

Paisuvaiskudoksen täyttyminen verellä hidastuu iän myötä. Kun mies vanhenee, erektion saaminen voi kestää kauemmin. Erektio voi olla vanhempana myös heikompi kuin nuorempana.

Paisuvaiskudoksen toimintaa voivat haitata myös sairaudet, kuten diabetes ja verisuonisairaudet.

Erektion saamista voivat vaikeuttaa myös lääkkeet, kuten mielialalääkkeet.

Myös stressi ja monenlaiset tunteet voivat vaikeuttaa erektiota.

Jos erektion kanssa on vaikeuksia, asiasta kannattaa jutella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.