Pieni haava terskassa
Onko vaarallista, vaikka terskan juureen tuli ihan pieni haava, kun yritin irrottaa esinahkatalia?
Paperi aiheutti nirhauman. Olen Bebanthenia laittanut.
Kannattaako sairaanhoitajan vastaanotolla käydä, se on niin pieni haava kuitenkin?
Vastaus
Hei
Peniksen pienet haavat eivät ole yleensä vaarallisia. Niitä hoidetaan samalla tavalla kuin muitakin haavoja.
Haava kannattaa pitää puhtaana. Huuhtele haavaa lämpimällä vedellä, ei saippualla.
Ihon on hyvä antaa välillä tuulettua löysissä vaatteissa tai ilman housuja.
Haavalle voi myös levittää Bepanthen-voidetta.
Ennen haavan parantumista kannattaa välttää alueen ylimääräistä koskettelua ja hankaamista.
Yleensä peniksen haavat paranevat nopeasti ja itsestään.
Haava kannattaa näyttää lääkärille tai terveydenhoitajalle, jos haavan alue alkaa punoittaa, kuumottaa, haista tai kipeytyy.
Kuivunut esinahkatali pehmenee, kun huuhtelet sitä lämpimällä vedellä. Tämän jälkeen esinahkatali on helpompi pestä pois.
Katso myös ohjeet peniksen pesuun (seteke.fi)